Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns det någon givare till solenoiden eller sitter allt i lådan? Hänt att min lock up hoppat ur och lådan bara går på fyran och jag får växellåda service
av rid54
Styrning av lock-up (solenoiden) kommer utifrån. Det är inte omöjligt att det är något med kablage/skarvar som trasslar här (avbrott i någon kontakt).
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Misstänker jordfel eller liknande eftersom när det händer kommer ett minustecken upp framför klockan. Frågan är ju bara vart man ska lämna bort för felsökning. Volvo vet ju inget känns det som.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sistnämnda har jag kollat och de har en verkstad i Lekeryd ett litet samhälle utanför Huskvarna. Får ringa dessa två imoprgon. Nu har jag kört 20 mil varav 15 mil med kärra och lådan har inte dummat sig än.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Att du får ett minustecken istället för vald växel tycker jag tyder på att styrenheten krånglar på något sätt.
Läs ut felkoder så får du förhoppningsvis en indikation på vad det kan vara, men jordfel eller något annat kabelfel är inte omöjligt som du säger.

Man märker kanske tydligast att just lock-up går ur, men det är bara en säkerhetsåtgärd att tillåta en eller 2 växlar och koppla ur lock-up om något fel uppstår. Och det finns ju tyvärr en del olika fel som ger samma "nödläge".
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Får det framför klockans tid inte vald växel. Har läst ut koder på Volvo tcm002f lock up ur eller slirar lyder koden. Den har inte återkommit på ca 30 mil nu men som sagt när den träder in blir det ett minus framförklocktiden därför tror jag på elfel annars hade ju bara motorlampan tänts. Vi hade väldigt mycket igång så som tre laddare till mobilerna, padda, en kylbox. Kan ju vara så att batteriet inte riktigt orkade med. För nu när jag kört med släpp tungt lastat har lock up funkat bra. Har ju orginalbatteriet kvar i bilen och drt är ju 11 år gammalt.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]