Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Mwi skrev: Självklart nekade jag, kommer låta det gå till rättegång inte för jag kommer få rätt men jag får mer valuta för mina pengar och om alla nekar kommer systemet kollapsa.
Nolltaxerar du då eller? Själv tycker jag det är bra om skattepengarna går till viktigare saker än att strida mot lagöverträdare som nekar på ren jävulskap, men det är ju fritt att tycka som man vill!

/Martin
av perhall
Jag gör också som MartinS, om jag blir stoppad i t ex 111 på en 90-väg har jag oftast kört 120-130 på mätaren. Jag är trevlig mot polisen och betalar böterna...

De drar nog i praktiken av mer än de uppger... har ju hänt några gånger när man blivit stoppad att de på stående fot dragit av rätt mycket. Jag blev stoppad vid Arlanda, det var blandat 70, 90, 110 på sträckan, polisen sa direkt (och jag fick se filmen) att det där gick ju rätt fort, men vi säger att det var 110 överallt och att du körde 124 i snitt (126 på deras mätning)... hade klart mer på min mätare, även efter avdrag för felvisning (visst visar väl en V70 ca 5 km/h för mycket i de farterna?)

F ö tror jag inte att chansen är stor att vinna om man bestrider en fortkörningsbot. Tar bara tid och kostar pengar för samhället. Poliser har ju alltid rätt, även när de själva utreder problem:)
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
MartinS skrev:
Mwi skrev: Självklart nekade jag, kommer låta det gå till rättegång inte för jag kommer få rätt men jag får mer valuta för mina pengar och om alla nekar kommer systemet kollapsa.
Nolltaxerar du då eller? Själv tycker jag det är bra om skattepengarna går till viktigare saker än att strida mot lagöverträdare som nekar på ren jävulskap, men det är ju fritt att tycka som man vill!

/Martin
Nu kommer vi helt från rubriken.. Men problemet är väl delvis att de flesta bilister inkl. mig själv inte ser logiken i hastighetssystemen. För det första borde det vara som i många Eu länder 130 km/h. Sen sitter det idag en massa 60 och 80 skyltar på helt ologiska platser. Det finns grusvägar med t ex 70 medans fina asfaltsvägar (t o m långa skogspartier) av Europavägar i Sverige som har 80 som max hastighet.

Därför kommer man förmodligen heller aldrig att få nån 100% acceptans för dagens hastighetskyltar.
av llesrof
boston00 skrev:
llesrof skrev:Klarar man inte av att hålla hastighetsgränsen utan att må dåligt och bli stressad så tycker jag att man skall försöka få hjälp med det problemet. Detta oavsett om man kör en D2, T6 eller kompenserar hastighetsmätarens tillkortakommanden.
Skit kommentar! Jag hatar 30 och hoppas att dom inför 40 på fler och fler ställen. Jag mår dåligt i 30, svårt att hålla och ständig ångest över att man inte lyckas hålla det och åka fast. 40 ger en jämn och bra hastighet som dessutom är lätt att hålla.

Jag respekterar alla ( inte essingeleden ) hastigheter under 90.
Jag är övertygad om att det finns hjälp för sådana som dig att få. :roll:

Åter till ämnet... nu skall man inte tro allt man ser och läser, men kollar man Transportstyrelsens förbrukningssiffror så drar en T6 lika mycket soppa som en 3,2:a utan turbo. Och det är marginellt mer än min 2,5T. Är inte T6:an törstigare?
av Andis
perhall skrev:Jag testade för 4-5 år sedan att hålla hastigheten hela vägen från Stockholm till Linköping med den 2,5T jag hade då. 70 på Essingeleden, 110. Ensam i bilen, AC avstängd. Kombinerat snål- och karaktärstest. Det var inte enkelt! Men det gick. 0,93 drog den (färddatorn stämde exakt på den, f ö har det inte hänt på någon annan bil jag har haft). Fruktansvärt segt. Det är bara att gratulera er som klarar av att köra 110 eller 120 jämt. Billigare bil, lägre bränsleförbrukning, färre böter och lägre däckkonto.../PH
Kan ibland tycka att det är rätt skönt att bara ta det lugnt och inte stressa. Samt man får väldigt fina förbrukningssiffror.

Fick ner min 2,5T med awd i 0,79 per mil på en 12 mila körning. Var 70-80 väg höll inte mer heller :-)

Dom kan gå snålt. Ska se om det går att ta någon gång har sett att det borrde vara möjligt att komma neråt 0,7 om man bara hittar en lång rak väg och håller 80.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Bosse78
0.68l/mil har jag kört min 2.5t på mellan Sundsvall och Sthlm. Mätt vid pump. Höll laglig fart.
av perhall
I varierad körning är nog förbrukning rätt lika mellan T6, 2,5T aut och 3,2. 3,2 är snålare vid snabb landsvägs- motorvägskörning (hade en sån, S80, när jag jobbade i USA och körde mycket...). Lyckades köra min 2,5T på 0,68 faktiskt också, med packning, körde omkring på Gotland dvs.65-85 km/h och utpräglad eco-körning. Har aldrig varit med om att en bil haft så stor spridning i förbrukningen. Drog 1,7-1,8 vid snabb motorvägskörning i t ex Tyskland (då ligger en 3,2 kanske på 1,4). Skulle tro att V70 ändå drar ganska mycket mer än S80, det är rätt stor viktskillnad./PH
av Mwi
MartinS skrev:Nolltaxerar du då eller? Själv tycker jag det är bra om skattepengarna går till viktigare saker än att strida mot lagöverträdare som nekar på ren jävulskap, men det är ju fritt att tycka som man vill!
/Martin
Det var faktiskt polisen som började att "hota" med rättegång. När jag sa att 10 km/h för fort accepterar jag (1500:-) men inte 11 km/h (2000:-), då kom det hot om att jag måste åka på rättegång i Sundsvall (75 mil enkelresa) om jag inte godkänner hans uppgifter. Både jag och polisen var faktiskt trevliga mot varandra, men jag gillar inte att de ljuger för mig. Man drar inte igång en rättegång direkt utan först kommer åklagaren att hör min och polisens versioner via brev sedan kommer ett erbjudande om att erkänna eller rättegång. Tycker inte att man skall "hota" för att få fram erkännande på plats vi lever faktiskt i en rättsstat.
av Droopy
men det är väl för fasiken bara att betala, vad är det för jäkla barnfasoner. Tror du polisen blåser dig lixom.

Åkte själv på en saftig strax innan semestern i tjänsten med firmabil, motorcykelpolisen hade klockat mig på en sträcka av 3km på 110väg, snittet blev 124kmph då kan du ju tänka själv hur fort det gick på "mätaren" i bilen. 2lax till Kiruna, bara att betala och se glad ut.
av Mwi
Droopy skrev:men det är väl för fasiken bara att betala, vad är det för jäkla barnfasoner. Tror du polisen blåser dig lixom.
Nej jag tror inte de blåser mig medvetet men många poliser är förvånansvärt okunniga, men det blir väl så när man är PK och kvoterar in folk efter kön och etniciteter inte efter kunskap.
http://hd.se/helsingborg/2013/05/04/bot ... felaktigt/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4892160
Om du vill läsa flera så Googla på.
Förutsätt att polisen alltid har fel, det kostar inget extra.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker