Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
Hej
Betvivlar att det något fel utöver den felande cylinderns stift / tändspole då de övriga 5 cylindrarna fungerar bra.
Tack ändå för era tankar angående de olika stiften och dess tillverkare.

Mvh

Robban
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Märkligt, då NGK är världsledande då det gäller stift.
Jo, det är dom. Jag håller med. Det förändrar dock inte det faktum att min V70 B5252S gick som en påse nötter på splitternya BCPR6ES... samt att en mek på en större privatverkstad sa att han undviker NGK i Volvo 85x70 eftersom det ger problem.
av lennart lundberg
Vojje skrev.
Nu är det ju inte så att NGK, trots sin världsledande ställning, tillhandahåller stift till alla världens motorer.
T.ex. så finns det en och annan V8 utombordare som de har missat. Kanske av företagsekonomiska skäl.
Detta hade jag ingen aning om.
Cheva 305 bilmotor är en utombordare.
Ännu ett upplysande inlägg från Vojje.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
lennart lundberg skrev: Detta hade jag ingen aning om.
Cheva 305 bilmotor är en utombordare.
Lennart
Nu vet du :-)-)

Däremot hade jag ingen aning om att en Cheva har Volvo Original, som t.ex. köps i volvobutiken, som "originalstift".
Men nu vet jag :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
V8-utombordare finns det inte många av, men visst finns dom. Yamaha har en 350hk och jag skulle inte bli förvånad om det finns likheter med V8:an i S80 och XC90. Sen fanns det en Johnson/Evinrude för några årtionden sen också. Tvåtaktare. Säkert härlig bränsleförbrukning. :lol:

Volvo Penta tillverkar ju inga motorer själva utan dom konverterar bilmotorer. Marinerar, kalls det faktiskt. ;)
Dom har genom tiderna använt motorer från General Motors, Peugeot, Perkins (har jag för mig) och så Volvos egna bilmotorer förstås, t.ex. det gamla hederliga rödblocket och D5:an på senare år. Har man en volvo penta rödblockare i båten ska man givetvis köpa motordelar i reservdelsbutiken, eller hos volvo om man vill ha original. Samma delar i volvo pentas förpackning kostar honung.
av Andis
Perc skrev:V8-utombordare finns det inte många av, men visst finns dom. Yamaha har en 350hk och jag skulle inte bli förvånad om det finns likheter med V8:an i S80 och XC90. Sen fanns det en Johnson/Evinrude för några årtionden sen också. Tvåtaktare. Säkert härlig bränsleförbrukning. :lol:

Volvo Penta tillverkar ju inga motorer själva utan dom konverterar bilmotorer. Marinerar, kalls det faktiskt. ;)
Dom har genom tiderna använt motorer från General Motors, Peugeot, Perkins (har jag för mig) och så Volvos egna bilmotorer förstås, t.ex. det gamla hederliga rödblocket och D5:an på senare år. Har man en volvo penta rödblockare i båten ska man givetvis köpa motordelar i reservdelsbutiken, eller hos volvo om man vill ha original. Samma delar i volvo pentas förpackning kostar honung.
Grym motor.
Lite OT men hör ett par bilder på den gamla grymma V8 Evinruden.
Bild
Bild

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]