Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredro
Hej

Såg att det fanns en liknande tråd, men vi verkar inte sa samma förutsättningar.

När jag startar bilen oberoende om den är varm eller kall så går den upp till ~1400 varv.

Jag har kollat så att det inte är fel på luftmassemätaren.
Har försökt lösa detta ett tag nu men kommer inte på vad felet kan vara. Någon som har en idé vart jag bör felsöka?
Kollade även felkoderna och har inte fått ut något där.

Tackar för all hjälp

Rättelse:
När den är kall så tar det ca 20 sekunder till den går upp till ~1400
av Fredro
Tungviktarn skrev:tomgångsmotor?
Skulle vara bra om du kan förklara vad jag ska kolla eller göra för att kontrollera att allt är som det ska :) Jag vet inte vart den sitter
av Fredro
Ravi skrev:Rengöra spjällhuset :)
Jag har försökt att rengöra den så gått det går, genom att öppna den och torka bort skiten, eller måste jag lossa hela den för att ta från insidan? Om så, är det svårt att plocka isär den?
av Fredro
Har nu plockat av och rengjort tomgångsmotorn så gott det gick.

Fortfarande samma resultat, märkte dock att tomgången blev lite högre, så den är runt 1600 varv.

Någon som har förslag på vad man ska göra? Är helt lost
av NilsO
Låt motorn gå och kläm åt på slangen till tomgångsventilen så ingen luft kan passera. Då ska tomgången gå ner en bra bit under normalt varvtal (under ca 500 rpm, och det är inget fel om motorn istället stannar helt). Annars finns luftläckor eller så stänger inte spjället som det ska. För mycket luft förbi tomgångsventilen stör regleringen och gör att tomgången fastnar på för högt varvtal.

Kolla så att spjällkontakten sluter när du släpper upp pedalen. Det kan man göra med diagnosfunktionen hos bränsle- eller tändsystemet. Fungerar inte den får man också för hög tomgång.
av Rådlös
Jag har inga direkta kunskaper eller erfarenhet av tomgångsmotorn, men när du säger att tomgången blir ännu högre efter att du har rengjort den, så tycker jag att detta visar på att du har påverkat något i den. Nu blev det visserligen "åt fel håll" men en påverkan är det i alla fall. Den kan ju vara trasig på något annat sätt.
Du kanske skall kolla med en annan från en bilskrot eller om du råkar ha en hjälpsam bekant med lika dan bil? Du skall ju bara i det här skedet testa tillfälligt för att se om det blir någon positiv förändring.
Det finns även gasspjällgivare i det här sammanhanget. Det är helt enkelt en vridpotentiometer (som volymratten på en radio) som sitter på gasspjällaxeln och talar om hur mycket öppet spjället är. Den kan vara sliten och ge fel signal till styrdatorn. Borde gå att mäta, men dessvärre vet jag inte vilka värden som är dom rätta. TPS heter den på "bilspråk", Throttle Position Sensor.

Har du läst av några felkoder?
av NilsO
Rådlös, ditt inlägg innehåller några fel som kommer innebära huvudbry för trådstartaren. Jag tar mig friheten att rätta, hoppas du inte tar illa upp :)

* Att tomgången inte är för hög i början (står i första inlägget) innebär att själva tomgångsventilen/tomgångsmotorn fungerar. Det är inte den som är problemet här. Problemet är att bränslesystemet av någon anledning inte reglerar tomgången rätt.
* Volvo 740/940 har inte en spjällägesgivare i form av en potentiometer. Manicken som sitter på spjällhuset innehåller två strömbrytare; den ena sluter när pedalen är uppsläppt (tomgång eller motorbroms), den andra när pedalen är i botten (full belastning). Bränslesystemet har en diagnosfunktion där man kan testa att detta fungerar som det ska. Samma funktion finns i tändsystemet, så vilket man använder spelar ingen roll. (Inom parentes sagt: På exportmodeller av 940/960, med motorn B204FT, dvs 16-ventilers 2,0 liters turbo, finns faktiskt en spjällägesgivare i form av en potentiometer. Men det är enda rödblocksmotorn som har det!)
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]