Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrippa1
Hej. Har en s80 -99. Plockade idag ur Dim och tog först bort batteripolen. Tog sedan isär glaset och satte dit aluminiumringar runt mätarna.
Plockade tillbaka allt och så snyggt det blev.
Men....nu går inte hastighetsmätaren i rätt hastighet.
upp till 50km/h så visar mätaren 20km/h.
Och i 60km/h så visar mätaren 40km/h.
Någon som kan ha en ide om vad som kan ha gått fel?
Har kollat att mätaren rör sig enkelt och inte kärvar.
Kan någon gammal lödning ha släppt på kretskortet?

MVH

Chrippa

Känner mig som en idiot.
Fast jag i princip hade bomullshandskar på mig vid ingreppet så hade jag lyckats flytta visaren på hastighetsmätaren.
Flyttade tillbaka och nu visar det rätt igen. (Justeras mot GPS)
( i och med att Dim är en känslig del så trodde jag att ingreppet påverkat någon lödning först)

Chrippa
Användarvisningsbild
av Jackson75
Du hade ju annars haft något bra att skylla på när du kör över tillåten hastighet! "Mätaren måste visa fel" :D
av chrippa1
För att justera den så hade jag min radarvarnare med gps. Gps ska ju visa som sämst +- 0,85 km/h fel om du har 3 satelliter. Så den fick bli referens.
Sen körtde jag i 30,50,70,90,110 och jämförde med gps.
Då en hastighetsmätare med den erfarenheten jag har får en ökad avvikelse med ökad hastighet så "tillät" jag att vid 28 km/h mätaren visa 30.
Vidare så jämförde jag vid 110 och lät mätare stå på det ast verklig hastighet låg på 105.
Justeringen gjorde jag direkt på genom att flytta visaren då glaset var bortplockat.
(Det blev grymt bra med aluminumringarna)
av T-rex
Lyfte du av nålen när du körde eller drog du bara lite i den så att den visade rätt? Och sista frågan, var köpte du aluminium ringarna? :D
av chrippa1
Lite sent svar. Men nej jag lyfte inte av nålen.
Då jag lyckats flytta nålen utan att lyfta eller ens märka det så petade jag lite grann.
Köpte ringarna på Vparts. Blev riktigt bra. Samt att när jag polerade dem så blev det kanon.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]