Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okej så här: hittat ett objekt 50 mil bort, har inte tid just nu arbetar men har semester om två veckor, bilen jag vill ha riskerar säljas om jag inte gör nåt snart, finns det nåt praktiskt å enkelt man kan göra? Lägga 5-10% handpenning bilen osedd och sätta in på hans konto kan man göra det och skriva nåt kontrakt så han inte bara låtsas han inte fått handpenningen så man blir lurad, eller nåt annat? Vad kan man göra? För att sen hämta bilen om två veckor på semestern.
Vad du än gör så se till att det är väldokumenterat. Jag tycker att säljaren ska om han går med på detta skriva under ett dokument med komplett personuppgift och underskrift och posta det till dig. Annars kan det bli svårt att få tillbaka några pengar om säljaren blåser.

Säljaren kan inte låtsas som att det regnar i vilket fall om han blåser dig då din bank kan kontrollera om säljaren mottagit den summan ni kommit överens om. Om så ändå sker kan du då med dokumentet i hand göra en polisanmälan.

Betänk också att säljaren antagligen vill behålla handpenningen om du inte vill köpa bilen.

Jag hade nog avstått detta och letat vidare om den inte säljs till en annan men jag förstår det där suget man känner när man hittat "rätt bil" och har svårt att komma loss.
Okej, tack, låter lite jobbigt det där med brev... ska vänta lite å se om han kanske inte blir av med den så kanske jag kan ta en helg eller om den är kvar om två veckor. Skadar inte att besinna sig heller.
aldrig pengar i förskott.

Kan han inte reservera den (jag hade inte gjort det och säga nej till eventuella köpare för att sedan du t.ex skulle säga nej)

eftersom det är så lång tid vi pratar om. Om du är riktigt intresserad säger du att du kommer en helg eller liknande och sånt kan man reservera i några timmar/ 1 dag.
Det beror ju lite på vad bilen kostar, 10% på tvåhundra tusen är kanske inte så kul att föra över till nån... Dock är ju de flesta faktiskt ärliga, vill man tvunget ha bilen och det handla om nån tusenlapp i handpenning är det nog oftast inga problem, men som någon nämnde räkna inte med att få tillbaka pengarna om du inte blir nöjd med bilen.
Handpenning är helt poänglöst i verkligheten, används nästan bara i bedrägligt syfte tyvärr.

1) Bilen säljs inte ändå. Det är bara taktik från säljaren. Chansa, jag lovar den är kvar.
2) Säljaren får enligt lag inte behålla handpenningen. Bara den del som motsvarar direkta kostnader.
semmelman skrev:Okej så här: hittat ett objekt 50 mil bort, har inte tid just nu arbetar men har semester om två veckor,.
Om bilen verkligen är så bra, så är det väl bara att du kör dit efter jobbet. Det jag ju bara ca 5 timmar, så är du där vid 9 tiden på kvällen.

Har själv kastat mig iväg hals över huvud både till Kiruna och Berlin efter jobbet och köpt bilar.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]