Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dkz
Har beställt en ny V70 och Bilia meddelade igår att den kan bli färdigställd till tidigaste 28 December.

Finns det någon nackdel att hämta ut denna under detta året, eller ska jag vänta tills januari, så att det blir en "äkta" 2007'a?
dkz skrev:Har beställt en ny V70 och Bilia meddelade igår att den kan bli färdigställd till tidigaste 28 December.

Finns det någon nackdel att hämta ut denna under detta året, eller ska jag vänta tills januari, så att det blir en "äkta" 2007'a?
det är exakt samma bil hur du än gör. sen om det är mer ekonomiskt för dig att få köpet på detta eller nästa år, har ju bara med din personliga ekonomi att göra, eller företaget om bilen nu inte ägs personligen av dig.

bilens ålder mäts i modell år, vilket har flera fördelar

så du kan lugnt plocka ut bilen (kolla med säljaren om han skickar med nått roligt från butiken om du tar den innan nyår, dom kanske vill ha några extra bilar på detta år för att få bra statestik?)
av Frigge
Håller med Carman, det finns absolut ingen nackdel att plocka ut bilen "i år" mot i Januari. Bilen är det modellår den är och det ändras inte av när du tar ut den. Den blir inte mer 07:a för det :wink:
av dkz
Tack för era svar. Då plockar jag ut den på torsdag. ;)
av OC-RA
Du får betala bilskatten för hela december om du tar ut den den 28/12. Väntar du slipper du den kostnaden, men det är kanske inget viktigt?
av Frigge
OC-RA skrev:Du får betala bilskatten för hela december om du tar ut den den 28/12. Väntar du slipper du den kostnaden, men det är kanske inget viktigt?

DET däremot kan ju vara en anledning till att vänta :lol:
av S60AWD2.5T
Behöver du bilen under nyårshelgen?
Ta då ut den, INTE annars, det är så mycket skit i luften på nyårsafton.
Användarvisningsbild
av CarMan
OC-RA skrev:Du får betala bilskatten för hela december om du tar ut den den 28/12. Väntar du slipper du den kostnaden, men det är kanske inget viktigt?
är du säker? jag har förmig att man betalat/ dag. har förmig att polaren som ställer på/av sin MC inte behöver betala, men kan ha fel
av OC-RA
Köpte min förra V70 av Rejmes den 28/12 -05 och fick betala för hela december. Man tycker att nu i dataåldern att det skulle gå att betala per dag men inte när det går in i statskassan.
Men det är klart , jag vet hur sugen man är när bilen står och väntar så då är väl knappa 200 inget i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av CarMan
OC-RA skrev:Köpte min förra V70 av Rejmes den 28/12 -05 och fick betala för hela december. Man tycker att nu i dataåldern att det skulle gå att betala per dag men inte när det går in i statskassan.
Men det är klart , jag vet hur sugen man är när bilen står och väntar så då är väl knappa 200 inget i sammanhanget.
men när man ställer av får man väll tilbaka på skatten/dag?

säg att man gör som kompisen o bara ställer på MC:n på hälgerna, då skulle han ju betala för en o samma månad 4ggr?

kan ju vara så att det bara räknas åt ena hållet, vid avstllning, man låter ialla fall konstigt.

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter