NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av parisak
Hej,

När jag står still, eller åker långsamt framåt, och samtidigt vrider på ratten (så att styrservon jobbar) hörs ett högt elektriskt surr från a-stolpen (kallas det så?) vid förarsidan. Extremt irriterande är det!

Känner någon här till vad som kan vara fel, eller är det normalt?

MVH Pär
av dali
Det låter alltså högt från stolpen mellan framrutan och dörren? Aldrig hört talas om det och det är inte normalt. Om du kör ner rutan och provar, kommer ljudet från insidan eller utsidan av bilen?
av parisak
Alltså den lodräta stolpen mellan fram- och bakdörren. Ljudet kommer i huvudhöjd.

Det låter inifrån den (stolpen), ett elektriskt surrande som dels låter när jag belastar styrservon, och dels i ca 3 sekunder när jag stängt av bilen med nyckeln.
Användarvisningsbild
av CarMan
stolparna räknas i alfabetisk ordning. andra stolpen, den mellan fram & bakdörr är alltså B-stolpen.

i denna stolpe finns bältes rulle & pyroteknisk bältes sträckare, samt en ventilations kanal.

kan du fram häva ljudet genom att leka med fläckten?
av dali
OK, det är B-stolpen. Tyvärr har jag ingen aning om vad det kan vara för ljud ... :( Det enda "surrandet" som kommer från bakdelen av bilen jag kommer att tänka på är bränslepumpen, men den borde inte höras mer bara för att servon används.

EDIT: Carman hann före ... lika bra det ... :wink:
av parisak
Sorry grabbar, jag hade fel. Har nu undersökt saken närmare, och det visade sig att ljudet inte kommer från någon stolpe, utan från den bakre dörren (bakom förarstolen). När jag håller för högtalargallren hörs ljudet mindre, och det hörs även när stereon är avstängd.

Ursäkta misstaget, tacksam för svar!
Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]