Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Hej!

Tänkte bara dela med mig av hur jag upplevt min "nya" XC70 2,4d AWD MY10 Man, som husvagnsdragare.

Har tidigare kuskat runt på våran husvagn med min 2004:as V70 D5 (KCR & man), den har klarat jobbet utan större protester men lite spännande på mjukt underlag när vagnen väger ca 2000kg (får dra max 1800 efter V70).

Köpte därför även en XC70 inför årets semesterturer, har nu kört ca 170 mil med husvagnen och är riktigt nörjd med hur det har gått.
Känns betydligt stabilare än med V70:n, var orolig att en högre bil skulle bli vingligare.
Motorn är betydligt segare på lågvarv än min gamla V70, men växlar man ner är V70:n piggare (med kcr box i ).
XC70 ska snart också justeras (BSR) och då borde den gå betydligt bättre.

Det enda negativa är soppa förbrukningen som ligger ca 1,5 dl/mil högre på XC:n än V70:n, men det är oavsett husvagn eller ej.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan också jämföra dragning av min vagn (1580 kg) med V70 2,5T från 2004 med XC70 D5 2012. På landsväg går det bra med båda, men det är förstås smidigt med automatlådan i XC70. V70:n är manuell. Nu är 210 hk bensinmotorn också en stark pjäs, så den drar för det mesta upp vagnen för backarna utan att jag behöver växla ner. Men mat vill den ha då. Normalt sett några deciliter mer än vad dieseln i XC70 nöjer sig med.

Skulle igång med V70:n igår på gräs. Det var inte ens blött och bara svagt uppför, men ett jädra sprättande, surrande från STC osv. Sånt slipper man ju så länge det inte är rena gungflyn med XC70:n. Normalt drar jag inte med V70:n sen jag skaffade XC70:n, men var tvungen att köra manuellt växlat igår.
av jpennerb
Att lägga in en ny programvara från BSR i en 2.4d AWD MY10 måste göra underverk. Enligt bsr ökar effekten med 83hk och det är en rejäl ökning! 8) Måste bli en optimal dragbil!
av Cedrix
Jo jag hoppas på det!

Eftersom det är samma motor som D5 (anna mjukvara) borde det inte vara några större problem med att den inte ska hålla.
Problemet nu är bara att Volvo ska hålla på att jävlas, måste plocka ur styrenheten och få den "avkodad".

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]