Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Den bara studsar mot gummilisten, låset känns "dött", inget ljud när man trycker på handtaget.

Säkringen till bakluckans lås i den bakre centralen är hel.

Och bara några dagar kvar till utlandsflytten... :x
Då måste den ju funka, jag törs ju inte åka med osäkrad baklucka med en massa last i bagaget.

Vad är det som brukar/skulle kunna vara fel?
av Arne
Kan vara mikrobrytaren i luckan som är trasig.
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla om du hör låsmotorn atbeta när du trycker på hand taget, här kan vi avgöra om mikrobrytaren i handtaget är helt.

du kan ju alltod koppla bort kontaktstycket o se om låset funkar då, lås med en mejsel o inte genom att stänga luckan
Användarvisningsbild
av DJ
Det låter inget när jag trycket på microbrytaren (förutom microbrytarens lilla tick)

Jag försökte "låsa" låset genom att trycka med nyckel, men låsblecket bara fjädrade tillbaka.

Får kanske riva ner och ta bort kontakten.
Användarvisningsbild
av CarMan
om du låser bilen o sen stänger, går det fortfarande inte? då är ju mickrobrytaren inte med o "leker"

går det ändå inte så knacka o värm själva låskistan, då är felet i denna
Användarvisningsbild
av DJ
Har för mig jag provade att slå igen med låst bil, men jag får prova igen imorgon för säkerhets skull.

God Jul på er förresten!

och tack för era svar.

Jag återkommer när jag testat lite mer.
av fjalle
ööh. weird. jag råkade ut för EXAKT samma sak igår :(

jag plockade ned där bak och mätte lite här och var och det slutade med att jag förmodar att låsmodulen är kass...

kändes halvt roligt att bilen stod parkerad fylld med julklappar och vemsomhelst kunde öppnat och tagit dem... :/
Användarvisningsbild
av DJ
Nu har jag testat att plugga ur kontakten, det hjälper inte.

Får väl bli ett nytt lås.

Räcker det med själva låset i luckans nederkant, eller sitter det ihop i ett paket med "nödöppnaren"?

Vad kan låset kosta?

Det sitter som tur är i alla fall lättåtkomligt.
av fjalle
Tjenare,

Det verkar som du får ta hela "kittet" dvs med nödöppning.. Det går en vajer mellan dem. Finns begat på bildelsbasen.se för 600:-
av prozzerg
hallå hallå, jag fick också exakt samma problem på julafton, känns ganska underligt att vi är tre som får samma fel ungefär samtidigt.

Om ni hittar något så posta gärna, ska ut och kika lite mer i min får vi se om jag hittar något.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]