Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Hej.

Har en s60 -01. Och idag när jag skulle tanka och öppnade tanklocket så brast plastbitarna som fjädern sitter i. Resultatet blir att tanklocket inte sitter med fjädring när man stänger den, utan sitter löst och hänger kan man säga. Det finns liksom ingen spänst i luckan. Kruxet är att det är plastbitarna i själva karossdelen som brustit. Så att byta luckan hjälper ju inte. Plastbitarna som håller fjädern i luckan är kvar. Men inte dom som håller emot i andra delen.

Vad jag kan se så finns ju inte möjligheten att byta ut så man får nya plastbitar där? Hur göra? Leva med att luckan sitter som en slapptask eller vad? Någon som har en aning?

Mvh
av llesrof
Hände mig också för ett år sedan. Det är mycket vanligt att plasten går sönder. Åk till din volvohandlare och köp en ny plastbit. Har för mig att den kostsde 119 spänn eller nått sånt. Mycket pengar för en plastbit men billigt för att få ett fungerande tanklock. Det är rätt lätt att byta. Tryck in pluttarna på det gamla och bänd bort det och dit med det nya.
Användarvisningsbild
av Dede
Skippa den från Vparts. Den köpte jag och passformen på den jag fick var usel samt att plasten är skör.
Volvos original tog 1 minut att få dit och då hann man med kaffe också :)
av tomsa
Dede skrev:Skippa den från Vparts. Den köpte jag och passformen på den jag fick var usel samt att plasten är skör.
Volvos original tog 1 minut att få dit och då hann man med kaffe också :)
Bra gjort med tanke på att du får väl plocka ner delar av sidopanelen åxå?
av Tobzter
Nej de behövs ej ..man trycker in expanderpinnarna ..sen tar man bort de gammla..sen är de bara på med de nya å trycka in dom nya pinnarna
av tomsa
Ok
Jag har för mej att den från v-parts som ligger hemma i garaget har skruv & mutter.
Men det kanske bara är piratversionen då?
Användarvisningsbild
av Dede
Både den från Vparts och Volvo har plastexpander så den är enkel att byta.
Dock var plasten skör på Vparts gångjärn så några av expnaderpinnarna bröts + att passformen som sagt var dålig.
av tomsa
Får kolla på den hemma ikväll för jag är säker på att jag sköt på bytet pga jag inte hade tid å ork att plocka inredning den gången :D
av :stefan:
Kanonenkelt att byta plastbiten, satt jag och gjorde förra sommaren.

Tryck in plastbultarna in i karossen så de försvinner (hejdå), jag hade inget så smalt dorn utan använde en liten torxmejsel istället.
Ett hett tips är att trycka fast fjädern i plastbiten innan du monterar plastbiten på bilen - fjädern var den som tog absolut mest tid av allt för mig. Sen är det bara att rikta in allt över de fyra hålen i plåten och banka in expanderpinnarna. Klart!

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]