Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jorglund
jasu50 skrev:Sen uppdatering.... :oops: ....blev lite mycket att göra första semesterhelgen...
Har nu krupit runt i vagnen och mätt med bilen inkopplad igång och jag har laddström in i vagnen får 14,3V på batteriet likadant på elektronikplinten på kylskåpet, dock inte på elementmatningen för detta. Så TRM:en fungerar som den ska.
Något i husvagnen/kylskåpet vill inte vara med.
Läste att det kunde bli driftfel på kylskåpet om det inte fanns tillräckligt med spänning så jag kopplade ur husvagnsbatteriet och testade men det gjorde ingen skillnad.
Testade med grannens bil en Peugot och kylskåpet gick igång! :-O) MEN det tog ca 15 sekunder så började driftfelslampan att lysa och det kom ingen spänning till elementmatningen men till batteriet och elektronikplinten. Testade med en annan grannes bil en BMW och det blev samma resultat.
Så jag kan nog säga att det inte är bilen som det är fel på. För om det skulle bli ett error på TRM:en vid inkoppling av kylskåp skulle även laddströmmen till batteriet försvinna då det är stift 10 som matar där också.

Återkommer då jag varit hos husvagns ÅF.
Min laddning verkar fungera men den är inte konstant verkar det som, den slår ifrån efter en stund för att sedan koppla in igen.
Men så fort kylen kopplas in så slutar den att ladda. Verkar som trm går i ngt fail safe läge då ?
Nu kanske det är annorlunda mellan årsmodellerna, men min 2012 ger spänning på stift 9 hela tiden och på stift 10 när motorn är igång, även när det inte finns någon belastning mer än multimetern på stiften. Jag provmätte för att se om de hade kopplat in allt när jag fick bilen.
Jag har heller inga problem att driva vare sig batteriladdning eller kylskåp, men notera nu att dessa två är alltså helt separata i min vagn. Kylskåpet är inte alls ihopkopplat med husvagnens batteri, utan drivs enbart från bilen, när motorn är igång.
Så var inte vagnen från början, när den hade sjupoligt kontaktdon, men jag byggde om detta när jag ändrade till 13-poligt. Sätter jag på den sjupoliga kablen nu kan jag inte köra kylen på 12 V alls, om jag inte bygger tillbaka igen, förstås.

Men något har du annorlunda eftersom du tycks ladda och driva kylen med samma pol i kontaktdonet. Det gör inte jag.
Användarvisningsbild
av Jorglund
apersson850 skrev:Nu kanske det är annorlunda mellan årsmodellerna, men min 2012 ger spänning på stift 9 hela tiden och på stift 10 när motorn är igång, även när det inte finns någon belastning mer än multimetern på stiften. Jag provmätte för att se om de hade kopplat in allt när jag fick bilen.
Jag har heller inga problem att driva vare sig batteriladdning eller kylskåp, men notera nu att dessa två är alltså helt separata i min vagn. Kylskåpet är inte alls ihopkopplat med husvagnens batteri, utan drivs enbart från bilen, när motorn är igång.
Så var inte vagnen från början, när den hade sjupoligt kontaktdon, men jag byggde om detta när jag ändrade till 13-poligt. Sätter jag på den sjupoliga kablen nu kan jag inte köra kylen på 12 V alls, om jag inte bygger tillbaka igen, förstås.
Var i kontakt med min ÅF idag. Dom skall ta in bilen med husvagnen den 22/7 för kontroll och felsökning.
Det visade sig att fler har samma problem som mig med den nya TRM modulen och nyare vagnar.
Verkstads chefen ringde mig idag och Volvo kommer att gräva i detta tillsammans med ÅF och förmodligen uppdatera mjukvaran.
Men som sagt, stift 10 levererar ingen spänning om man bara mäter med spänningsprovaren direkt i uttaget. Kan vara detta som gör att reläer och elektroniken i husvagnen inte får "rätt" signaler från bilen för att fungera. Vi provade husvagnen med andra bilar och husvagns ÅF egen teststation där man slår på varje stift med brytare som försörjs från ett batteri, och då fungerar det fint i vagnen.
Vi provade även att koppla in en 13 pols kontakt provare i uttaget, då blev resultatet att samtliga lysdioder blinkade i provaren ??!
så ngt är fel.
Jag återkommer i ämnet när den varit hos ÅF.
Variosboy skrev:En tvåpols tvåvägs omkopplare löser ju det problemet, då kan du ju välja i vagnen vart du vill att kylen ska vara kopplad och när.
Givetvis, men jag tänker inte dra med nåt annat än XC70:n normalt sett, så det bryr jag mig inte om ifall det förhållandet inte ändras. Även nu är det frågan om att flytta en kabelsko från ett flatstift till ett annat, så det är inget stort jobb att koppla om.
av jasu50
Mors, var hos husvagns ÅF idag och inget fel på vagnen har vi nu konstaterat. Vi testade min bil på 2 andra Polar en 2012 och en 2013 och det var samma resultat, driftfel på kylskåpet. Vad jag lurades av var att jag har en solcell på taket på min husvagn så laddning på batteriet erhålls hela tiden, vilket jag inte i min frustration hade med i felsökningen. :roll:

Var förbi bil ÅF men deras elnisse var borta denna vecka, så jag får vänta till på måndag innan jag kan öka på antalet som har problem.

@apersson850: Du kanske har den "gamla" TRM:en som fungerar som du säger, den som är problemet har Art.Nr 31350479 och är fullt LED kompatibel och jag tror att den släpptes lagom till 2013 modellerna började levereras (vet inte säkert). Den är helt spänningslös på alla stift utom 9 till det blir en belastning, så det går inte att mäta direkt i uttaget utan att samtidigt ha en belastning.

Det blir att vänta till Volvo lyckas lösa detta vill ju inte behöva "modda" vagnen för att det ska fungera.
av norings
jasu50 skrev:Mors, var hos husvagns ÅF idag och inget fel på vagnen har vi nu konstaterat. Vi testade min bil på 2 andra Polar en 2012 och en 2013 och det var samma resultat, driftfel på kylskåpet. Vad jag lurades av var att jag har en solcell på taket på min husvagn så laddning på batteriet erhålls hela tiden, vilket jag inte i min frustration hade med i felsökningen. :roll:

Var förbi bil ÅF men deras elnisse var borta denna vecka, så jag får vänta till på måndag innan jag kan öka på antalet som har problem.

@apersson850: Du kanske har den "gamla" TRM:en som fungerar som du säger, den som är problemet har Art.Nr 31350479 och är fullt LED kompatibel och jag tror att den släpptes lagom till 2013 modellerna började levereras (vet inte säkert). Den är helt spänningslös på alla stift utom 9 till det blir en belastning, så det går inte att mäta direkt i uttaget utan att samtidigt ha en belastning.

Det blir att vänta till Volvo lyckas lösa detta vill ju inte behöva "modda" vagnen för att det ska fungera.
Det är nåt skumt med my13, bekanta till jobbarkompisen har också problem, han måste koppla från batteriet på sin husvagn annars får han inget bakljus på vagnen (Hobby från mitten 2000-talet) det är precis som om trm inte fattar att den skall släppa nåt annars. Han också testat några olika bilar från volvo men alla my-13 med samma resultat men om han tar ett annat bilmärke så är det inga problem alls.
av Calvin
Då är det den äldre varianten av TRM.
Den äldre ska vara monterad snett framför reservhjulbaljan på vänster sida. Tror även att den 12-poliga kontaktstycket är grått och sitter på kortsidan.

Den nya sitter monterad längre bak i bilen och jag tror att kontakstycket är grönt samt är placerad på undersidan (den större ytan).
Ja, min sitter snett framför reservhjulet, till vänster, det stämmer. Hur det var med färgen på donet kommer jag inte ihåg. Den kopplades ihop med styrenheten till backkameran också.
dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]

Då har bilen varit inne på verkstad f&[…]

installera dragkrok

När kroken installerades på min XC70 D5[…]