Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonzo11
Japp, då var det min tur att ge mig på ett hylsbyte.

Jag har kollat lite efter begagnade vinkelväxlar på Bildelsbasen och Laga, men hittar väldigt få till min, 2,5T bensin, automat. Söker jag på mitt regnr. får jag nästan bara träffar från dieselbilar. Men om jag förstått det hela rätt, så passar inte dessa lådor på min ?
Min bil är tillverkad 200409, men är en årsmodell -05. Kan vinkleväxlar från äldre än -05 passa på min då ?
Nu vet jag ju inte i vilket skick min låda är i. Jag hade inne bilen på service, och meken påpekade att fyrhjulsdriften var ur funktion, att han kunde snurra på kardanen. Han trodde ju att hylsan gett sig. Men jag vet inte hur länge den rullat med trasig hylsa. Det hörs inga som helst oljud.
Det blir en trevlig semestersyssla att ge sig på detta.... :D
av Tobbz
Bara kolla splinsen på låda och vinkelväxel, där ser du direkt om du skall byta låda eller inte.
av Bonzo11
Jag sitter mest och förbereder mig lite. Är väl rädd för att det inte finns så mycket splines kvar på varken hylsa eller vinkelväxeln.
Det jag blir lite fundersam över är att om jag söker på mitt reg.nummer, så får jag upp delar från -05 och framåt. Och då är det 99 % till D5 som det finns vinkelväxlar till. Men dom passar förmodligen inte alls på bensinare. Jag hittade däremot till lite äldre 2,5T, så det är väl så man får söka då. Men det var inte många att välja på, förmodligen en strykande åtgång.... :)
av basberoende
Du ska få ett tips från mig. Jag bytte vinkelväxel i höstas då spleinsen var slut. En beg kostade 5500:- på bildelsbasen och en ny på volvo 10390:- till min d5. Jag valde en ny då man aldrig vet konditionen på en beg. När det inte skiljer mer pengar så lägger jag till dom extra kronorna och vet att det kommer att fungera
av Xuri
basberoende skrev:Du ska få ett tips från mig. Jag bytte vinkelväxel i höstas då spleinsen var slut. En beg kostade 5500:- på bildelsbasen och en ny på volvo 10390:- till min d5. Jag valde en ny då man aldrig vet konditionen på en beg. När det inte skiljer mer pengar så lägger jag till dom extra kronorna och vet att det kommer att fungera
du har ju även garanti på alla delarna då !

dom flesta som köpes på skroten har redan börjat rosta å se jävliga ut..

de är inte bara bilmeken som hade neutral på lådan för att knuffa bilen på plats på lyften å att de då gick å snurra kardanen ?:P
av Tobbz
OM du köper en NY, se då för fan till att dom även beställer hem servicepaketet som innefattar ny hylsa,fett och diverse packboxar och tätningar, OCH påminn dom om att det sitter 2 tätningar på drivaxeln in mot växellådan. På min gjorde dom bort sig och bara bytte den yttre vilket resulterade i att det började läcka växellådsolja efter ett tag och bilen stog på verkstad 2 gånger efter bytet ! Så uppmärksamma dom så du slipper trubbel !
av Bonzo11
Jag har tänkt att skruva ner detta själv på semestern. Jag ska även kolla lite mer noga om kardanen går att snurra på. Jag har läst det mesta här på forumet om detta, och många har ju hört när den gått sönder. Jag har inga som helst oljud från bilen. Dock noterade jag i vintras att det var dålig drivning i snö och halka, förmodligen har fyrhjulsdriften varit ur funktion rätt länge. Det kan ju även vara Haldexen som spökar. Men om jag förstått det hela rätt, så ska man inte kunna vrida på kardanaxeln om hylsa om vinkelväxel är helt okej. Jag ska göra en grundligare undersökning i helgen.
av bytoken
Samma vinkelvxl på många -03 och fram, både diesel och bensin, bytes art nr 36000340
av Bonzo11
Är det någon som vet vilken dimension det är på bultarna som håller kardanaxeln i vinkelväxeln ? Det ser ut som insexbultar, och det ser bökigt ut att komma åt...
Jag ska ge mig på att skruva ner vinkelväxeln nästa vecka, då är det bra att ha rätt verktyg hemma...
Senast redigerad av 1 Bonzo11, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Samma som till XC90 Bensin 2003 åxå......
Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars.[…]

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]