Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Vad har en T6:a MY 13-14 för förbrukningssiffror? Skiljer det mycket mot en 08?
Jag antar att du menar motorn från 2011 på 304 hk? Jag uppskattar den drygt 1 dl/mil snålare oavsett körsätt.
Användarvisningsbild
av MartinS
En sekund när man pratar om 0-100 tider är massor, iallafall när tiderna börjar gå under 9-10sek, då blir det en större procentuell skillnad. Xc60'n går till 100 på 7,2sek och den upplever jag som hyfsat snabb, framförallt uppe i hastighet. S40'n skall gå på 8,5 och där någonstans går smärtgränsen för mig . Långsammare än S40'n tycker jag är påfrestande och gör att man får sämre flyt i trafiken. Dessa 1,3 sekunders skillnad på pappret är milsvid i verkligheten. De 3sek Joel pratar om är så långa så det inte ens går att beskriva med ord.

De gånger jag kört V70 DrivE 1.6 Diesel har jag förundrats över hur extremt dåligt drag det är på låga varv, vill man va säker på att komma iväg så fort som möjligt måste man i princip slira lite på kopplingen för att få upp varvet. En mycket märklig set-up, men man kanske kommit i ordning med det på senare årsmodeller?!

Men som Malmstroem sa, valet är fritt!

/Martin
av dissonans
MartinS skrev:En sekund när man pratar om 0-100 tider är massor, iallafall när tiderna börjar gå under 9-10sek, då blir det en större procentuell skillnad. Xc60'n går till 100 på 7,2sek och den upplever jag som hyfsat snabb, framförallt uppe i hastighet. S40'n skall gå på 8,5 och där någonstans går smärtgränsen för mig . Långsammare än S40'n tycker jag är påfrestande och gör att man får sämre flyt i trafiken. Dessa 1,3 sekunders skillnad på pappret är milsvid i verkligheten. De 3sek Joel pratar om är så långa så det inte ens går att beskriva med ord.

De gånger jag kört V70 DrivE 1.6 Diesel har jag förundrats över hur extremt dåligt drag det är på låga varv, vill man va säker på att komma iväg så fort som möjligt måste man i princip slira lite på kopplingen för att få upp varvet. En mycket märklig set-up, men man kanske kommit i ordning med det på senare årsmodeller?!

Men som Malmstroem sa, valet är fritt!

/Martin
Precis. En stark motor kan man köra mycket lugnare utan att tappa så mycket prestanda. En svag motor som körs på samma sätt blir olidligt långsam. Jag som föredrar att inte alltid behöva gasa hårt och varva mycket (jag varvar mycket sällan förbi 3000 med mina bensinturbomotorer) ogillar därför att köra svaga motorer.
av Malmstroem
När jag fortfarande hade min V70 2,5T -05 manuell (som gjorde 0-100 på dryga 7 sekunder) fann jag ett rent nöje att då och då dra den upp till 6000 rpm. :D

(Suck, börjar nästan ångra att jag numera bara har två dieselbilar till förfogande.)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har än så länge inte känt att jag har för lite kraft för snabb acceleration i D3:an.. Inte ens om man "slänger sig in" framför någon vid nån påfart. Om man känner att den är seg och inte ger något vid gas ligger man i fel växel.. jag tycker också att det är att ta i och säga att det skulle vara trafikfarligt.
Såklart är det stor skillnad på 3 sekunder.. om man alltid accelererar med full gas. Men kör ni verkligen så?? Jag tror inte att de som har bilar som accelererar 0-100 på 7 sek normalt använder den kraften i bilen. Isåfall skulle man bli omblåst vid var och varannat rödljus av vrålande D5or och T6:or.. Jag skulle säga att jag accelererar lika snabbt som de flesta andra och brukar inte vara den som segar ner början av kön om jag ligger där vid t.ex ett rödljus.. Även om jag faktiskt kör rätt snålt.

Mina omkörningar i 90-110 är inte ett dugg farliga heller utan jag har bra tryck i motorn även vid den hastigheten.. (Dock inte på 6:an)

Därför anser jag att en D3:a räcker fint för mig, och att det inte skulle vara värt de där få gångerna man leker "räserbil" med en nästan dubblerad förbrukning. :)
av dissonans
joel80 skrev:Jag har än så länge inte känt att jag har för lite kraft för snabb acceleration i D3:an.. Inte ens om man "slänger sig in" framför någon vid nån påfart. Om man känner att den är seg och inte ger något vid gas ligger man i fel växel.. jag tycker också att det är att ta i och säga att det skulle vara trafikfarligt.
Såklart är det stor skillnad på 3 sekunder.. om man alltid accelererar med full gas. Men kör ni verkligen så?? Jag tror inte att de som har bilar som accelererar 0-100 på 7 sek normalt använder den kraften i bilen. Isåfall skulle man bli omblåst vid var och varannat rödljus av vrålande D5or och T6:or.. Jag skulle säga att jag accelererar lika snabbt som de flesta andra och brukar inte vara den som segar ner början av kön om jag ligger där vid t.ex ett rödljus.. Även om jag faktiskt kör rätt snålt.

Mina omkörningar i 90-110 är inte ett dugg farliga heller utan jag har bra tryck i motorn även vid den hastigheten.. (Dock inte på 6:an)

Därför anser jag att en D3:a räcker fint för mig, och att det inte skulle vara värt de där få gångerna man leker "räserbil" med en nästan dubblerad förbrukning. :)
Skillnad på D2 och din D3.
av perhall
Joel80:s observation är riktig, många har 300-400 hk och använder ytterst sällan dessa. Känner en som har en jättesnabb 5-serie och "kör 150-160 nån gång ibland på E4:an", annars lugnt. 45 år.

För egen del har jag gasen i botten många gånger varje dag när jag kör omkring i mest T4:an, annars 5-serien... båda slöa så att det stör, tycker jag, men funkar förstås till vardags.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte jag har gasen i botten mer än max en gång i veckan med xc60'n, men känslan av att veta vad som finns om man vill är värd varendra centiliter. Jag skulle nog vilja påstå att jag kör lugnare ju snabbare bil jag har.

S40'n har jag nog gasen i botten på dagligen.

/Martin
Jag står i valet och kvalet om det ska bli en D5 awd nu när jag ska byta, då jag förmodligen kommer behöva pendla rätt mycket. Har kört mest XC70 D5 awd under rätt lång tid nu och tänker att äh, det räcker, jag klarar mig med en mindre motor. Men nu när jag kör min egen T6 Polestar så är jag helt säker på att jag inte alls klarar mig med mindre motor. Visst man utnyttjar inte det alltid, men jag vet att om jag vill så finns det resurser och det är sååå jäkla härligt att köra aktivt med T6an. :mrgreen: Underbart ljud och draget i motorn är helt sjukt! :-)-) :twisted:
av Lövet
För att återgå lite till ursprungsfrågan så tror jag inte det blir någon form av ekonomisk kollaps om man köper en T6. Vid 1200 mil per år pratar vi om ungefär 400kr i månaden i skillnad i bränsle mot en D5...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

@Irokee , Nej måste inte, går att del[…]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]