Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
MartinS skrev:
htchd2 skrev:Bytte precis bort min s80 d5 my08 mot en s80 t6 my08, måste säga att motorn är heeeelt fantastisk, vilken skillnad!!
Har du Polestar? Om inte kommer den bli lika helt ännu fantastiskare en gång till... :)
Hehe nej ingen polestar än, kommer snart kanske när de finns lite pengar över, e de samma motor som de nyare med högre effekt?
Användarvisningsbild
av MartinS
htchd2 skrev:
MartinS skrev:
htchd2 skrev:Bytte precis bort min s80 d5 my08 mot en s80 t6 my08, måste säga att motorn är heeeelt fantastisk, vilken skillnad!!
Har du Polestar? Om inte kommer den bli lika helt ännu fantastiskare en gång till... :)
Hehe nej ingen polestar än, kommer snart kanske när de finns lite pengar över, e de samma motor som de nyare med högre effekt?
Du får 315hk/480nm och en mycket roligare karaktär (inte så platt vridmomentkurva som orginal).

/Martin
av jpennerb
I och för sig har inte jag en T6 AWD men kan säga att det är värt många kronor extra per mil för att få köra med lite mer pulver under huven än andra och framförallt att slippa dieselknattret. Min 2.5FT med automat är heller ingen som sparar på bränsledropparna. Senaste långkörningen 100mil med 4 pers, takbox och fullastad gav 1.3l/mil på e85. Detta på 50% motorväg 130-140km/h och 50% landsväg/2-1 110-130km/h och med många många omkörningar, vissa 180-190 på 2-1 vägar. Nr jag börjar tänka efter så kanske inte förbrukningen var så speciellt hög ändå... :roll:

Det enda negativa jag upplevde var att många D2/D3/D4 var ivägen för en! :wink:

PS. Snart är det dax att köra med husvagnen, antar att ovan nämnda kommer att vara ivägen då också!? :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
dissonans skrev:Ja, om man jämför en relativt standardutrustad V70 D3 2013 mot en fullsmetad (saknade radar, subwoofer och p-hjälp fram, resten fanns) V70 T6 2008 så är det en del saker som skiljer (T6 vs D3):
AWD vs FWD.
Automat vs manuell.
2040 kg vs runt 1800 kg.
Drygt dubbla effekten (285 vs 136)
0-100 på 7.2 vs drygt 10 sekunder.
En fem år nyare bil är mycket mer optimerad map förbrukning.
Våra körprofiler skiljer sig ganska avsevärt. Du kör 16 mil motorväg och sedan en halvmil stad. Jag kör (körde egentligen, bilen är såld pga att jag inte trivdes med automatlådan) lite stad, sedan 1.6 mil motorväg och sedan en halvmil stad. Självklart är din körprofil mycket snällare än min (jag kör inte heller nära framförvarande bil för att spara droppar ;) ). Där du får 6.1 i snitt skulle jag antagligen hamnar på max 10.1. Skiljer alltså 4 dl per mil, inte 100%.
Sammantaget tycker jag - sett till vad man får - faktiskt att det är en avsevärt sämre utrustad snåldiesel som är manuell, saknar fyrhjulsdrift och inte ens har halva effekten som är den törstiga bilen av de två ;) Då har vi inte ens gått in på stinkade dieselavgaser, bullrande och skakande dieselmotor, miljöaspekterna samt utebliven gångkultur.

Antagligen därför jag valde att köra T6 och du D3, vi värderar högst olika.

Klart att det är två rätt olika bilar.. jag blir ändå förvånad över att det kan vara så stor skillnad i förbrukning, och att man vill betala så mycket för den "lilla" accelerationsskillnaden på ca 3 sek.
Men såklart man värderar olika.. kan bara konstatera att min årskostnad (i bränsle) skulle öka med bortåt 23000kr om jag körde en T6:a istället.

Vad har en T6:a MY 13-14 för förbrukningssiffror? Skiljer det mycket mot en 08?

De enda dieselavgaserna som stinker är de från värmaren när man har kört den, annars luktar det inte mycket om bilen.. och speciellt bullriga och skakande är inte D3orna heller.. det är ju en femcylindrig motor och Volvo är rätt duktiga på dämpning tycker jag. :)

Förresten har jag inte behövt köra nära framförrvarande så mycket på sistone.. när jag nu hittade 6:e växeln kan jag köra på bra mycket under 6.0 utan att "ta rygg"! :lol: :wink:
Är dock lite orolig över att min totala förbrukning kommer få sig en törn nu i sommar då det blir ett antal mil med husvagn! :D
av dissonans
3 sekunder är ju en evighet när man pratar 0-100 :) Man får ju även automaten och fyrhjulsdriften på köpet..

Jag har testat femcylindrig Volvodiesel, men eftersom jag är väldigt känslig för oljud och vibrationer var det inget för mig.
av perhall
T4 manuell gör 0-100 på 8,7, 520dAT något liknande.
Det är inget drag i någon av bilarna (ok, det går att köra undan om man är aktiv, ensam i bilen, och luft/väder är bra)

Bilar som gör 0-100 på 6 sek, t ex en V60 T6, en 530d, en A4 3,0TDI, en Infinity Q35 (ok, den är lite snabbare), A7 3,0 TFSI, bilar som jag är välbekant med, är oerhört mycket piggare och snabbare.

Det låter som att 6 vs. 8,5-9 sek inte är så stor skillnad kanske, men den är himmelsvid!

D3 är ju dessutom ännu slöare än de bilar jag kör..
PH
av Malmstroem
Tyvärr blir man bortskämd när det gäller acceleration. :wink:

För att nå högsta lagstadgad hastighet i Sverige på en tidsrymd som inte är extrem lång behöver du kanske 80 hk i en V70. Utifrån det perspektivet så är även en V70 D2 övermotoriserad med 115 hk.

Personligen går gränsen för vad jag tycker är OK kring 8,5 sekunder i 0-100. Det gör både BMW 520 och V70 D5.

Det går väldigt mycket fortare om du kommer ned till 6 sekunder 0-100. Förhoppningsvis kommer nästa bil att göra det -- men oddsen är att jag nöjer mig med "tillräckligt fort" även nästa gång. :oops:

Rent rationellt finns det ingenting som talar för stora motorer. En D2 duger gott för de som tar sina beslut endast på "fakta".
av dissonans
Dock är det väl rationellt att kunna komma ut snabbt (till exempel i rusningstrafik) från till exempel en rondell eller en påfart ut på landsväg. Där är det skillnad mellan att tvingas plåga en V70 D2 och rycka i växlarna eller att med knappt halvgas glida iväg med en V70 T6. För mig är det sjukt stressande att ha en bil där man trycker på gasen och inget händer. Det manifesterade sig ganska tydligt i somras i en rondell på Irland, där vår hyrda Golf Bluemotion helt enkelt "inte svarade på gasen". Detta har jag även upplevt i en V70 Drive. Man trycker på gasen, motorn låter men hastighetsökningen är minimal.

Nu vill jag påpeka att jag på inget sätt är en av de trafikanterna som ser en minimal lucka och genast kastar mig ut, utan att jag tillhör dem i pendlingstrafiken som kör lugnt. Kör man mest i lågtrafik och en bit utanför storstäderna, då kanske en (i mina ögon) undermotoriserad V70 Drive/D2 duger.

Jag vet vad jag väljer, både för min och mina medtrafikanters skull.
av Malmstroem
Om man inte kommer iväg med en D2 så använder man fel växel -- eller kör en bil med kass automatlåda. Så slö är den inte i låga farter. I alla fall inte när du fått upp varven en del. Det är inte helt ovanligt att små dieselmotorer är rejält slöa på riktigt låga varv. Det löses enkelt genom en bra automat eller att se till att du inte ligger på extremt låga varv när du behöver kraft från motorn.

Det finns hur många bilar som helst med accelerationstider på eller över de 12 sekunder 0-100 som en manuell V70 D2 har. Det är lite hårt att hävda att de är trafikfarliga.

Däremot uppfattar jag en D2 på gränsen till farligt slö i accelerationen 90-120 vid omkörningar, speciellt med last. Men eftersom det blir färre och färre vägar med mötande trafik så blir omkörningsprestanda relativt sett mindre viktigt. Hur som helst -- jag lär inte heller byta ut min D5 mot en D2.

Jag har inga problem med att någon vill ha en snabb bil. Jag vill det själv. Jag har heller inga problem med att någon istället väljer en bil med mindre motor -- som använd på rätt sätt ger lägre förbrukning. Valet är fritt, och förblir förhoppningsvis fritt.
av dissonans
Precis. Man måste plåga motorn med i princip fullgas och upp på varv. Så gillar jag inte att köra bilar, speciellt inte när de är kalla. Hur kommer man iväg snabbt de första två milen innan hela drivlinan är genomvarm? Oavsett motorvärmare ogillar jag starkt att belasta bilar när de är kalla, speciellt vintermornar..

Dessutom är det störigt att behöva lägga i ettan så fort farten sjunker under 20-25 km/h, detta för att som du säger hamna på lite varv för att faktiskt få ut lite acceleration.

Nej, folk får så klart köpa vad de vill. Det är därför detta är ett diskussionsforum, inte ett bestämmandeforum ;) Jag skriver bara vad jag anser.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

@Irokee , Nej måste inte, går att del[…]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]

Jag har läst tråden igen det var visst […]