Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bumpar denna tråd då jag fått samma problem på min 740 årsm. 90

La en burn och växlarna gick inte att lägga i. Samtidigt började varningslampan som varnar för "Fel på avgasrening" lysa.
Har rivit ner lådan och tryckplattan var av på mitten. Köpte en ny kopplingssats på Biltema och bytte, centrerat med cenctreringsverktyg. Kopplingen är även luftad.

Men ändå är det samma problem, går bara starta på en växel. Går inte växla när bilen är igång.

Tacksam om någon har något svar.

/Christoffer
Välkommen till klubben (och forumet för den delen) :)

Jag är fortfarande inte säker på exakt vad som var felet i mitt fall, men ett problem var i alla fall att biltemas lamell gick för trögt på splinsen på ingående axel på lådan. Jag har hunnit byta en koppling till (945-91,m47) efter detta och där satte jag på sachs-koppling. Den lamellen glider avsevärt mycket lättare på splinsen än biltemas visat sig göra.

Vad jag försöker komma till är - hur såg dina splines på denna axel ut efter att du kört så att tryckplattan gått av?
Provade du lamellen på splinesen innan du monterade den nya kopplingen? Var det trögt att få ihop motor och låda?
Tackar tackar :)

Jag testade aldrig om det var trögt eller så att få på dom gamla lamellerna. Minnes sviker lite med hur det var att få på nya lamellerna, men kopplingen var i alla fall trög att montera dit (fick slå lite försiktigt med hammare), fast det kanske man måste göra med en ny? Annars var det inge problem att få upp lådan igen.

En sak som kanske är värd att tillägga är att när jag trycker ner kopplingen så låter det som det kärvar runt om vid slavcylindern, det gnekar. Har inte heller något minne om det var så före eller efter att skivan gick av.
Nja, grejen är den att lamellen skall glida lätt på axeln, så någon hammare ska inte behöva användas.
Jag kan bara komma på att ge dig samma tips som jag fick:

1. Undersök om hydrauliken felar, gör detta genom att manuellt spänna bak kopplingsgaffeln. Jag använde ett spännband genom hålet där slavcylinerna egentligen vidrör armen - spänn upp den så mycket du vågar och kan. Låt bilen vara avstängd under tiden. Lägg i ettan och se till att ha minst ett bakhjul i luften - försök snurra på det. Går det lätt = frikoppling fullständig och felet ligger antagligen i hydrauliken. Om hjulet snurrar trögt så måste jag tyvärr vilja säga att du får ta ner lådan igen. Du bör ju förstås lirka bort gummidamasken runt kopplingsarmen först och lysa innanför sprängkåpan, det kan ju vara så att gaffeln ligger fel mot urtrampningslagret eller något.

Om du tar ner lådan igen, så undersök noga hur splinesen på axeln ser ut. Prova skjuta på den gamla lamellen om du har den kvar, jämför sedan med den nya (du får skruva bort tryckplattan och sedan montera kopplingen på nytt). Vid detta laget borde det klarna vad som strular för dig.
Fick till allting ikväll, överlycklig :-)-)

Vi misstänkte att vi hade suttit dit lamellen åt fel håll. Så det var bara att börja riva ner allt och självklart satt dom åt fel håll.
Sen testade vi lufta kopplingen igen men det blev aldrig bättre. Vi hade kollat i tanken för vätskan innan och den såg full ut. Men efter att en annan kompis hade öppnat locket såg jag att det är ett litet plaströr i den med en liten skåra som är längst upp. Alltså det måste verkligen vara fyllt ända till toppen. Och då det var luft i hela systemet nu så var det bara att börja lufta och fylla på samtidigt.

Sen fungerade allt, var alltså inte allvarligare. Och man känner bra skillnad nu när man växlar med bilen :)

Stort tack ändå för dina svar :)

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]