Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kigge84
Hej!

Har en fråga om downpipebyte. Jag har inte kikat så mycket på bilen hur det ser ut men sökt lite på det. Hur sitter den fast?
Jag har noterat 2 synliga bultar vid turbon. Antar att det sitter en under också som inte syns ovanifrån?
Är det något mer som håller i den? Förutom avgasklämman vid bakaxeln.
Sen vet jag inte om jag har en eller två lambda, volvo säger två. Så då litar vi på dem. :)
Downpipen jag ska montera är en från ferrita med racekat. Har läst lite om det också och vissa säger att man måste förlänga kabeln till den bakre lambdan, medans vissa säger att man inte måste det..?

Tacksam för alla svar eller ännu bättre, bilder som kan bidra till det här bytet, så man inte blir mer förbannad än man brukar bli ;-)

//Christoffer
Användarvisningsbild
av Nexus
3 bultar till turbon man brukar få förlänga kabeln till bakre lamda. Finns förlängare köpa på volvo så du slipper klippa och skarva
av Kigge84
Råkar du ha något artikelnummer? Volvo här hittar ingenting utan artikelnummer ;)
Men den sitter alltså inte med något annat än de tre bultarna? På bilderna i VIDA såg det ut som om det fanns ett fäste längre ner under turbon?
Användarvisningsbild
av Nexus
http://www.ferrita.com/sv/personbil/ros ... i-23-25t-r

vad jag kan se har du bara bultarna vid turbon och sen upphängningen till röret....sen behövs den nog delas för få bort från bilen.
Bytte på min Fwd och det är inte mycket utrymme kvar få upp nya grova röret 8)

På bilden på röret till min fwd ser du att det att bakre lambda uttaget sitter bra mycket längre bak
Bild
av AnkaN7893
Om jag inte minns fel så vet jag att på min bil av exakt samma modell behövde man släppa på kardan/ plocka ner för att få dit avgasröret, vilket jag själv inte riktigt förstod varför! Bilia monterade ett 3 tum på min för 15 miljoner år sedan och då fick dom göra det!

Edit: Kan se om jag kan åla mig in under bilen och ta bilder!
av Kigge84
Okej idag hissade jag bilen på OKQ8 och kikade lite. Volvo hade för första gången rätt, två lambdor är det. Alltså måste kabeln förlängas troligen ;)
Men man fick med en kabelstump från ferrita som innebär att man ska klippa av kabeln och löda ihop den med den kabeln man fick med? Har läst allt möjligt om att det är dåligt att klippa i kabeln till dem som säger att det inte är något problem. Eller är det bästa att köpa från autotech och inte klippa sönder kabeln?

Kommer man åt att få ur kablarna till lambdan? De verkar ju sitta väldigt omöjligt till för att nå dem och koppla ur dem (så som på bilden fast det var en föd)

Mvh Christoffer
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har klipps,lödit ,förlängt båda mina sensorer och fungerar utmärkt. Hade jag vetat tidigare det fanns köpa förlängnings adapter till bakre hade jag ej klippt...
Kontaktstyckena på en fwd är inga problem lossa, de sitter ju uppepå lådan borde göra lika så på en awd.
av Kigge84
Nexus skrev:jag har klipps,lödit ,förlängt båda mina sensorer och fungerar utmärkt. Hade jag vetat tidigare det fanns köpa förlängnings adapter till bakre hade jag ej klippt...
Kontaktstyckena på en fwd är inga problem lossa, de sitter ju uppepå lådan borde göra lika så på en awd.
Du tycker alltså den kabeln autotech har vore bättre än att klippa sönder den man har? Det känns nästan bättre men tänker på fukt som kanske kommer in i den adapterkabeln istället när man inte har krympslang som runt den andra...?
Jag vet inte exakt vart kontakterna sitter, men det är en bit upp och det ser äckligt trångt ut :-)
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?