Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
gaggi77 skrev:Varför köper du inte org. Volvo servoolja?
Mace skrev:Fick ju tipset om CHF11S så jag litade på det. Men om jag måste byta en massa grejer så får jag väl hälla i volvos olja.
"Volvos originalolja" är CHF11S från någon tillverkare. Det spelar ingen roll vad det står på burken bara det är rätt kvalitet.

Eller brukar du köpa volvos originalmotorolja också?
av Mace
Är lite orolig att det är andra delen i styrservojunket som är fel på. Styrsnäckan eller vad man kallar den för.

Den ser inte alls rolig ut att byta. Men frågan är om det finns något bra sätt att ta reda på vilken grej det är fel på?
av issen
På en bekants S60 så var knuten kass på rattstången. Den var trögstyrd till och från som bara den och ett byte gick på ca 1 500 kronor. Enligt VOLVO så är detta inget ovanligt fel.
av nilzon73
Använd alltid original olja som rekommenderas så kan det inte bli fel. Inte lönt och snåla på några kronor när hela styrservon går på minst 10000kr att byta. En annan sak man kan undra hur folk kan säga att det är färgen innanför locket som bestämmer vilken färg på oljan det ska vara. Har en v70 99 och korken är röd men det ska vara Pentosin chf 2 som är grön olja så lita inte på korken den kan vara bytt. Tryckslangen som läcker på min och finns på Galwin.se för 695kr, på volvo 1600kr.
av Mace
Jag har "tyvärr" inget som visar att det är fel, förutom att den är tungstyrd.

Men jag får kanske lämna in den till en verkstad istället så dom får felsöka åt mig. Känns som jag kan spara några kronor och väldigt mycket tid på det.

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]