Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
Har bokat tid hos den "lokala" hifi-handlaren att skruva lite i min V40 för att kunna komma fram till något som går att göra för att förbättra ljudet.

Är det någon som har några bra tips eller "must do" i en V40. Jag har PS med 7"-skärm.

Min första tanke är ju såklart att sluta spela subbas i mellanregistret (dörrhögtalarna) och stoppa in en baslåda (inkl. steg) som tar hand om det.
Ska man byta ut originalelementen i dörrarna eller kanske det räcker med att stoppa in ett annat delningsfilter (jag utgår ifrån att det i dagsläget sitter någon slags delning i dörren)?

Vad sitter det för slutsteg i nu?
Ett 5-kanals?
Vart sitter det?
Kan man byta ut det till ett "bättre"?
Är det opto till slutsteget?
Någon som lyckats kommit över någon slags el/krets-schema?

Ja, ni förstår kanske att jag inte vet särskilt mycket om denna bil, det stör mig..... :oops:
av Nibbe
Jag misstänkte det men måste ju fråga iaf :)
av Nibbe
Kan tillägga att det sitter ett original slutsteg (under förarstolen) med optisk ingång dock inte bara att sätta en optokonverterare på då det är någon slags standard som heter MOST i Volvo.

Så nu har jag för andra gången bokat tid för att stoppa i lite biljud, var tvungen att avboka första pga garantijobb i bilen :(
Det kommer bestå av:
Mosconi 4to6 ljudprocessor (troligtvis med en DSP)
Magnat mono slutsteg som ska driva en gammal trotjänare MTX Thunder 7500 T7512-44
MTX Thunder 502 som ska driva Amega Q-Comp60.

Högnivå tas efter original slutsteg och konverteras till lågnivå som matas in i Mosconin för att kunna tidskompensera.

Återkommer om hur det låter i slutet av september :)

Någon som har några bra tankar att ta med sig innan/efter?
av Droopy
Hmm, har firman som ska koppla provat det där förut på en Volvo? trodde man var mer el mindre tvungen att ha en most omvandlare, fungerar ditt förslag kan man ju komma undan till hyffsat pris.

Vilka i Östersund är det som utför monteringen? är ju inte så långt för en annan att åka.
av Nibbe
Att ta signal (högnivå) efter originalslutsteget är inget som kräver så mycket teknik, därav Mosconi 4to6 (tydligen rekommenderat av Mikael Forssberg på Amega).
Det är ett vanlig förekommande ingrepp på bilar med integrerad stereo.
Kika på http://www.mosconi-system.it/product/gladen-dsp-4to6/

Ska jag däremot ta ljudet innan originalsteget måste jag ha en MOST-omvandlare, som i nuläget inte finns till Volvo :(

Ring och prata med HiFi-butiken i Östersund.
Dom är inte bara duktiga, dom är jäkligt trevliga också :)
Visserligen har dom inte monterat mina grejer än men jag har fullt förtroende för dom då jag gjort en del affärer med dom genom åren.
av Nibbe
Droopy skrev:Ska kontakta dom och höra mig för iaf, det blir ju genast humanare pris om man slipper en <MOST omvandlare
Humana och humana?
Det handlar ju om vad man vill stoppa in för grejjer det :-)-)
Mitt blir betydligt dyrare än vad jag tänkt mig, i vanlig ordning när man ska köpa vuxenleksaker (och då menar jag inte dom vuxenleksakerna ni tänker på :wink: )

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]