Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#727977
Lät märkesverkstaden göra felsökning igår, de kopplade ur en soleniod så nu slipper jag använda "Shift lock override"-knappen...i övrigt tror jag inte de gjorde så mkt mer än att läsa av felkoderna och släcka varningslamporna, som tändes igen på väg därifrån, så fort man kom upp i 90...
För att släcka växellådslampan för gott ville de byta solenoid till lock-up'en...materialkostnad 1800:-, tot. inkl arbete = 8000:-.
Man kunde chansa och byta automatlådeoljan (inkl spolning) för ca 3000:-..."kanske hjälper..".
Motorlampan skulle tydligen vara katalysatorn för 8000:- + lite arbetskostnad! Tycker det är konstigt att de inte sa nåt om den på besiktningen för ca 50 mil sedan...
Summa sumarum så pratar vi ca 20 tusen, på en bil som kanske är värd ca 20 tusen. Känns såhär iaf :cry:
#766172
Lyfter tråden igen!
Jag hade fel tidigare, det känns att den "slirar" mer när automatlådelampan blinkar!
Jag har inte för avsikt att kosta på dyra pengar och reparera upp den utan kommer köra så länge det går.

Kan man koppla ur den trilskande solenoiden till överväxeln och avaktivera el likn, så den går i "normalprogrammet" men utan överväxel?
#804193
keihin skrev:Kan man koppla ur den trilskande solenoiden till överväxeln och avaktivera el likn, så den går i "normalprogrammet" men utan överväxel?
Bump!

Kan man programmera bort "lock up"-funktionen på automatlådan? Har hört att man gjorde så på äldre 850 automatare när det skulle dras större husvagn..?
#804244
keihin skrev:
keihin skrev:Kan man koppla ur den trilskande solenoiden till överväxeln och avaktivera el likn, så den går i "normalprogrammet" men utan överväxel?
Bump!

Kan man programmera bort "lock up"-funktionen på automatlådan? Har hört att man gjorde så på äldre 850 automatare när det skulle dras större husvagn..?


skiljer lite på din automat och en gammal 850´s. Men kan du inte byta delarna självså slipper du så extremt hög kostnad?
#804386
keihin skrev:Lät märkesverkstaden göra felsökning igår, de kopplade ur en soleniod så nu slipper jag använda "Shift lock override"-knappen..
Märkesverkstad som gör nåt dylikt? Snarare "Spett & Slägga" och en solenoid är varken speciellt dyr eller svår att byta om man har lyft, man behöver inte ens tappa ur oljan.

På min låda bytte jag filter, 2 kompletta lamellpaket, alla utgående packboxar och diffklumpen som nåt snille slirat sönder totalt (stor tung bit) och det slutade på 4,200 i material.
#804387
keihin skrev:
keihin skrev:Kan man koppla ur den trilskande solenoiden till överväxeln och avaktivera el likn, så den går i "normalprogrammet" men utan överväxel?
Bump!

Kan man programmera bort "lock up"-funktionen på automatlådan? Har hört att man gjorde så på äldre 850 automatare när det skulle dras större husvagn..?
Det där är en skröna, då överhettas lådan vid landsvägskörning.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]