Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteringkvist
#735883
Åh fan , det är den ovanför motorn som är trött, får beställa en nu! Tack för alla svar det uppskattas :)
Användarvisningsbild
av Perc
#736875
När du pressar i den nya bussningen så kommer du troligen att bli lite förvirrad eftersom den verkar vara för stor. Men den är inte för stor, den går nog i. Antingen med våld eller med mera våld. ;)

Det finns ett till motorfäste också, nere framför motorn. Är den övre bussningen slut så är bussningarna i nedre fästet troligen också finito. Det går inte att byta dem separat utan det är hela fästet som gäller. Det sitter med fyra skruvar och är lätt att byta, förutom lite obekväm arbetsställning.

Jag tittade under huven på en V70 99:a (nya motorn) senast idag och där såg man lite av fästet ovanifrån, men jag skulle gissa att det byts underifrån. På min V70N såg man det inte alls ovanifrån hur man än försökte.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#736885
Ja, det byts underifrån och är pissenkelt. Bussningarna går att byta separat på det också, men ett nytt komplett kostar inte mycket så det är inte värt besväret.

Sen har vi det högra motorfästet också, det brukar ta rejält med stryk. Mitt t ex var så slut att motorn faktiskt lutade bortåt 7cm åt höger. Hur mina drivaxlar har överlevt innan jag böt det vetefan...

Sen finns det 2 vanliga motorkuddar också, ett framför motorn och ett bakom. Dessa verkar inte slitas lika mycket dock.

Totalt finns det alltså 6 olika motorkuddar/bussningar att byta. Jag har bytt 3 hittils, ska byta det längst in mot torpeden också snart.
av StefanWasa
#765991
Jag har tidigare bytt övre motorfäste till polyuretan och även det undre motorfästet, men det gick fortfarande ryckigt vid gaspådrag och växlingar. Hittade felet idag när jag bytte nedre högra motorfäste, efter det blev det verkligen skillnad.

Själva bytet gick ganska smidigt, finns ju film på youtube hur man utför bytet:


Bild

Bild
Användarvisningsbild
av js1
#766124
Provlyfte du motorn innan du byta för att kolla om gummikudden släppt i vulkningen?
av StefanWasa
#766128
Nej jag gjorde inte det, men det hade jag gjort om jag hade kommit på att man kunde göra så.

Det övre och undre fästet var ju som sagt inte fräscha så dem behövdes ju bytas, men eftersom ryckningarna fanns kvar så blev det väl lite av en uteslutningsmetod.
Användarvisningsbild
av js1
#766130
Ok, jag måste ta en noggrann koll på mitt.
av StefanWasa
#766155
Nu är jag ju inte säker på det här, men om vulkningen inte har släppt och man provlyfter motorn för att kontrollera, så kanske man gör så att vulkningen släpper? Då är det nog bättre att lossa bultarna, ta bort den och kontrollera.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]