Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vojje skrev:Polisen ska anses som vållande till varje olycka som sker under s.k. utryckning.
Dessutom ska varje "biljakt" över tillåten hastighetsgräns anses som mordförsök.
Frågor på det?
1. Utredning görs alltid

2. Över tillåten hastighet? Menar du över skyltad hastighet? Isåfall har vi många ur allmänheten som åker dit för mordförsök!!! :-O)

Menar du över tillåten hastighet att jaga i? För det finns ingen sån maxgräns.....
Användarvisningsbild
av Vojje
XC90_Executive skrev: Menar du över tillåten hastighet att jaga i? För det finns ingen sån maxgräns.....
Just det. Det är upp till vakthavande att jaga på de sina tills den misstänkte upphör i ett eldhav.

Jag har i vart fall inte lust att förlora ngn jag håller kär av en polisiär vansinnesframfart och jag begär inte att ngn annan ska behöva göra det heller.
Polisen borde ha medel och metoder att överlista buset i alla fall.
Biljakter känns så 70-tal :(

Vad gäller utryckningar vidhåller jag att polis ska anses vållande vid varje olycka, i alla fall så länge det inte kan visas att den civila parten framfört sitt fordon vårdslöst.
av PTV
Flertalet poliser lider av mindervärdeskomplex och har på så vis blivit poliser för att få bestämma över andra medborgare.Nackdelen med detta är att vi fått en poliskår med låg intelligensnivå som hellre samlas på det allmänna landsvägsnätet och stoppar trafikanter för bötläggning än för att fånga mördare mm som mycket riktigt kräver mer hjärnaktivitet.Som det är idag i poliskåren så verkar det endast gå en GW Persson kopia på tusen poliser.Resultatet blir ju därefter.

Eller som en gammal löjtnant i det militära sa en gång till mig.Jag skulle egentligen blivit polis men kom inte in på polisskolan så jag blev militär istället ... HÄPP !?. :mrgreen:

För övrigt så är det absolut snabbaste sättet idag att få polisiär hjälp vid brott att köra ut på närmsta landsväg.Där hittar du som sagt var alltid någon form av patrullerande polis i någon form av fordon.
av llesrof
PTV skrev:Flertalet poliser lider av mindervärdeskomplex och har på så vis blivit poliser för att få bestämma över andra medborgare.Nackdelen med detta är att vi fått en poliskår med låg intelligensnivå som hellre samlas på det allmänna landsvägsnätet och stoppar trafikanter för bötläggning än för att fånga mördare mm som mycket riktigt kräver mer hjärnaktivitet.Som det är idag i poliskåren så verkar det endast gå en GW Persson kopia på tusen poliser.Resultatet blir ju därefter.

Eller som en gammal löjtnant i det militära sa en gång till mig.Jag skulle egentligen blivit polis men kom inte in på polisskolan så jag blev militär istället ... HÄPP !?. :mrgreen:

För övrigt så är det absolut snabbaste sättet idag att få polisiär hjälp vid brott att köra ut på närmsta landsväg.Där hittar du som sagt var alltid någon form av patrullerande polis i någon form av fordon.
Du verkar ju veta detta så du måste ju vara polis själv.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan absolut inte hålla med om att vi har en poiskår med låg intelligens det är faktiskt rätt höga krav som ställs för att komma in på polisskolan med flera tester osv, klart att det slinker igenom något rötägg men kompetensen är nog rätt hög hos våra poliser.
Det stora felet är väl när det gäller utfyckningsköring är nog att dom inte får tillräcklig utbildning i det, ett tips till polisutbildningen är att använda några av våra motorbanor och kompetenta tävlingsförare i utbildningen och att träna mycker, man borde kanske införa ett speciellt körkort för att få köra utryckning. Jag tycker faktiskt att ambulansförare och brandkårsförare verkar köra bättre och ta mindre risker än polisen.
Användarvisningsbild
av Ravi
vetten skrev:Kan absolut inte hålla med om att vi har en poiskår med låg intelligens det är faktiskt rätt höga krav som ställs för att komma in på polisskolan med flera tester osv, klart att det slinker igenom något rötägg men kompetensen är nog rätt hög hos våra poliser.
Det stora felet är väl när det gäller utfyckningsköring är nog att dom inte får tillräcklig utbildning i det, ett tips till polisutbildningen är att använda några av våra motorbanor och kompetenta tävlingsförare i utbildningen och att träna mycker, man borde kanske införa ett speciellt körkort för att få köra utryckning. Jag tycker faktiskt att ambulansförare och brandkårsförare verkar köra bättre och ta mindre risker än polisen.

Håller med där faktiskt ! Ser ofta att polisen inte tar hänsyn! Medans brandkåren tar det lugnare genom stan
Användarvisningsbild
av sthlm
vetten skrev:Kan absolut inte hålla med om att vi har en poiskår med låg intelligens det är faktiskt rätt höga krav som ställs för att komma in på polisskolan med flera tester osv, klart att det slinker igenom något rötägg men kompetensen är nog rätt hög hos våra poliser.
Tror inte heller att det är så att de som antas genomgående har låg intilligens men höga krav vet jag inte om det är längre.
Kraven för att komma in på polishögskolan har sänkts och det verkar mer som ett lotteri än ett antagningsprov.
Språk och fystesterna har dragits ner för att få in sökande med invandrarbakgrund och tjejer.
Både poliser med invandrarbakgrund och kvinnor behövs för att skapa en balans men varför är det så jävla farligt att ställa krav.
Gissar att man inte hittade någon som ville ta smällen när "rasist" och "kränkt" debatten kommer.

Men för att återgå till deras bilkörning så blev jag lite rädd när jag läste att någon skrivit att man inte hade adekvat utbildning att framföra fordonen vid examen.
Stämmer verkligen detta? Har man inte lyckats få med detta i de tre år man utbildas som polis?
Ambulans och brandkår upplever jag kör fort men MED övriga trafikanter och inte lika stressryckigt som polisen.
av llesrof
torbjorn_75 skrev:
sthlm skrev:Ambulans och brandkår upplever jag kör fort men MED övriga trafikanter och inte lika stressryckigt som polisen.
Kan bero på att de vet exakt vart de ska kanske?
Bränder brukar inte flytta på sig på samma sätt som en bov med benen på ryggen...
Fast nu vet de ju inte alltid vart de ska. I alla fall ambulanspersonalen kan få väldigt luddiga vägbeskrivningar och kör fel titt som tätt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare