Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
Skall testa stänga av ac sedan !, se hur mycket skillnad det gör!

Vet att min bil drar mycket mindre vintertid, dels vinterdäcken har mindre friktion sen ingen ac!
Användarvisningsbild
av joel80
js1 skrev:Skojar du att du kör en 850 med den förbrukningen?
Menar du mig så ser du att jag kör en V70 D3 MY13 längst ner i mina inlägg.. så nej.

Jag gav exempel om hur pass mycket ACn gjorde för förbrukningen i den då jag tagit det lite som en sport att se om man kan få ner förbrukningen till något sånär uppgiven på den med relativ normal körning.. Det går inte! Även om man fimpar både AC och aldrig kör mer än 100km/h funkar det inte... Men det blir en rejäl skillnad om man fimpar ACn.. och ännu större skillnad om man kör i 100-105kmh istället för 120kmh.
Så kör man svettigt och tråkigt sakta kan man köra betydligt billigare än "normalt".. och i allafall närma sig tillverkarnas siffror. Skulle kanske inte vara så bra reklam om dom skrev så efter förbrukningssiffrorna...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
V70in drar inte speciellt mycket mindre med ACn avslagen faktiskt, kanske 0.05-0.1 på sin höjd.
Det där med hastigheter stämmer dock väldigt bra... Min v70 tycker inte om att köra i 90 ur bränsleförbrukningens synpunkt, utan den vill hellre ligga i en 100-110 för att 'må bra', det är ju ingen gigantisk killnad, men man känner ju att bilen mår och går bättre, samt förbrukningen minskar lite. Gamla 945an trivdes bäst i 85-95 ungefär.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte sagt att min förbrukning är minst i 100-110kmh.. bara bra mycket mindre i jämförelse med i 120kmh.
I 90kmh drar den ännu mindre.. Men skillnaden är, ganska logiskt, inte lika stor mellan 90-105kmh som mellan 105-120kmh

0,05-0-1l/mil mer är ju hela 10-20% mer än det jag kan ligga och köra på om jag har den avstängd! Jag tycker inte en 15%-ig ökning går att kalla "inte speciellt mycket".

På en tank (70l) handlar den då om upp till 23 mil mindre i räckvidd! ACn drar bra mycket i förhållande till vad bilen drar.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]