Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Henke3 skrev:Jag skrev:

"du skall sen stomansluta 3ggr inom 1.5-5 sek, varje stomanslutning minst 0.25 sek, sen slocknar lampan
i 4 sek, sen lyser den i 3 sek för att bekräfta nollställning"

Du gjorde såhär: ansluter i 3 sek, släpper 0.25 dvs tvärtom. Gör om igen.

Alltså under en tid på 5 sek skall du stomansluta 3ggr, minst 0.25 sek varje gång
Tack nu fungerar det! :)
Så skönt att SRS-lampan är släkt! :D

Hur ska jag kunna tacka dig? :)
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
Henke3 skrev:stomansluten = jordad = ansluten till bilens kaross = stomme
Det är vad du gör när du använder cigguttagets svarta kabel (som är stomansluten)
och ansluter till SRS testuttaget
Nu släcktes SRS-lampan! :)
Nu är det bara ABS-lampan kvar som även där visar inga felkoder. Men jag misstänker att det är totalttomt på bromsvätska då slangar saknas.
nu låter ja elak o spydig ja vet de men ska du verkligen mecka bil ??? du felsöker elfel med oladdat/dåligt batteri du felsöker bromsar utan att ha olja i systemet etc etc ju mer ja läser i dina trådar ju mer förstår ja pettson o hans val att ta bort beskrivningen för handen på hjärtat verkar du inte ha en halv susning va du igentligen gör utan du kör på som en ångvält utan varken kunskap eller kontroll o dessutom ifrågasätter då du får kunskap serverat på silverfat av kunnigt folk som meckat i många många år

kanske dax att göra om göra rätt

1 jobba ALLTID med ett fel/problem i taget pillar man lite där o lite här lite uppe o lite nere blir de bara pannkaka av allt i slutändan fokusera på ett system/fel/problem i taget lös de helt o hållet SEN gå på nästa fel inte göra halvklara jobb o börja med nya fel

2 ALLTID ha fulladdat batteri vid felsökning av el i bilen för låg volt i batteriet kan orsaka felkodr av alla de slag utan att de är fel på grejjerna som i tex ABS o SRS systemen........

3 ALLTID felsöka medans systemet e komplett eller om nått är fel efter helt färdig montering/reparation INTE felsöka utan olja i bromssystemet etc

4 lägg ner all verksamhet på bilen sätt dej o läs rephandboken från pärm till pärm googla på din bilmodell sök o läs alla redan befintliga trådar om just de du ska repa på bilen SEN börjar du skruva förkovar man sig ordentligt innan man börjar ingreppet är de oftast inga problem o lösa de heller

så i all välmening stanna upp ta dej en funderare innan du kör vidare med reparationerna i din bil om du någonsinn tänkt dej få den på rullandes på vägen igen för kör du på som du verkar göra i daxläget kommer du förmodligen trasha mer än du reparerar i slutändan :roll:
darkien skrev:nu låter ja elak o spydig ja vet de men ska du verkligen mecka bil ??? du felsöker elfel med oladdat/dåligt batteri du felsöker bromsar utan att ha olja i systemet etc etc ju mer ja läser i dina trådar ju mer förstår ja pettson o hans val att ta bort beskrivningen för handen på hjärtat verkar du inte ha en halv susning va du igentligen gör utan du kör på som en ångvält utan varken kunskap eller kontroll o dessutom ifrågasätter då du får kunskap serverat på silverfat av kunnigt folk som meckat i många många år

kanske dax att göra om göra rätt

1 jobba ALLTID med ett fel/problem i taget pillar man lite där o lite här lite uppe o lite nere blir de bara pannkaka av allt i slutändan fokusera på ett system/fel/problem i taget lös de helt o hållet SEN gå på nästa fel inte göra halvklara jobb o börja med nya fel

2 ALLTID ha fulladdat batteri vid felsökning av el i bilen för låg volt i batteriet kan orsaka felkodr av alla de slag utan att de är fel på grejjerna som i tex ABS o SRS systemen........

3 ALLTID felsöka medans systemet e komplett eller om nått är fel efter helt färdig montering/reparation INTE felsöka utan olja i bromssystemet etc

4 lägg ner all verksamhet på bilen sätt dej o läs rephandboken från pärm till pärm googla på din bilmodell sök o läs alla redan befintliga trådar om just de du ska repa på bilen SEN börjar du skruva förkovar man sig ordentligt innan man börjar ingreppet är de oftast inga problem o lösa de heller

så i all välmening stanna upp ta dej en funderare innan du kör vidare med reparationerna i din bil om du någonsinn tänkt dej få den på rullandes på vägen igen för kör du på som du verkar göra i daxläget kommer du förmodligen trasha mer än du reparerar i slutändan :roll:
Nej, du låter inte elak. Du låter oförskämd i munnen. Petsson tog bort sin beskrivning då han fick känsla att den kan missuppfattas. Det var inte mitt fel varför han skrev en text som missuppfattas. Skriver man en text t.ex "How to do that..." så ska man vara säker på att den inte kan missuppfattas. Petsson gjorde bra som att ta bort den, den förändrade ändå inget. Jag vet inte direkt vad jag gör, och det vet inte du heller. Endast konstruktörerna på Volvo vet vad dem gör för det är dem som byggde bilen. Det som står i elschemat är bara en liten del av vad de ger ut. Resten är patentskyddat. Det fattar vem som helst. Jag fick kunskap serverat på ett silverfat svar ja. Men detta är ju ett forum....klart att man får allt på ett silverfat då för det är de som är tanken med just forum där man kan dela med sig av sin kunskap om man känner för det. Det låter som dig att du tycker det är fel att tjäna kunskap igenom att fråga andra. När jag läser ditt inlägg så verkar du följa jantelagen ganska bra.

Lag nummer fem: Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Alltså man får inte ifrågasätta folk som har hållit på med samma sak i 20 år. För att dem vet....för att de har varit där i 20 år.
Ska vi hålla på så här så kommer vi få en moralisk regel som lyder "Desto äldre du är, desto mer rätt har du".
Jantelagen är något som inte ungdomar följer direkt men det kan hända. Oftast så är äldre folk ganska kraftigt påverkade av jantelagen.
Kan minnas när jag jobbade på en industri. Då var det alltid de som har jobbat där längst som hade ordet. Det var nästan lite mer som mobbning enligt mig. Tjurskallar och bessewisser folk brukar alltid följa jantelagen för de tyckes vara bättre än alla andra på alla punkter.
På industrin brukar oftast konstruktörer ses som en dålig anställd enligt CNC-operatörer. Inte alla, men det exiserar väldigt bland äldre.
Det har mycket med att man hela tiden försöker hitta fel på konstruktionen. Om man som golvsarbetare tycker sig hela tiden vara bättre så kan man lika gärna slita 5 år på universitet. Inte så kul faktiskt.

Jag fick hem en Volvo 850 GLT av en kompis och det har varit hur mycket fel som helst på den. Men allt är nästan åtgärdat och mycket av det har jag knappt frågat er. Jag bytte topplockspakning och renoverade toppen själv. Jag svetsade under bilen helt själv och var medveten om brandriskerna. Jag fixade lambdasonden helt själv. Det är bara SRS lampan som jag har mest frågat er rätt mycket av den anledningen att det finns inte information att tillgå just vid årsmodell 1992. Därför måste man fråga andra personer. Personer som oftast brukar erbjuda lösningen direkt ser jag upp till. Men det finns folk som mest bara hänvisar till flera böcker och studier bara för dem fick lida igenom det.

Du verkar tro också att jag bara frågar och frågar och söker inget? Vad tror du jag har gjort i 3 veckor nu? Jo, jag har sökt på t.o.m polska sidor om just Volvo 850 GLT och de hade också samma problem men dock ej löst. Jag har sökt exakt överallt men hittar inget förrän nu när jag fick hjälp av en god man. Sen att du tycker jag skruvar osäkert så vet du inte vad jag gör. Du bara kollar igenom min text och få för dig något.
Anledningen varför jag inte läste elschemat för SRS:en är för att jag hade inget elschema för SRS och jag kunde inte heller få tag på det. Det enda SRS elschema jag hittade var för 1994 och det stämde inte.

Så acceptera att folk frågar på forum då dem inte har kunskapen eller inte möjligheten till kunskapen. Sen om folk får allt serverat på ett silverfat är inte mitt fel. Och en sak till...850 är en gammbil. Det är ingen Rolls-Royce så man kan faktiskt ta genvägar.
märks du är akademiker kör på som du vill men att felsöka elfel me dåligt batteri är ren idioti oavsett vad dina fancy böcker o välutbildade ord säger sen att påstå folk som jobbat med volvo i 20 år inte kan sin sak o att citera efter jantelagen ja den dårskapen kommer ja inte ens kommentera

att pettsons beskrivning kunde misstolkas har nu haft både vänner o släkt som inte ens vet vad en skruvmejsel används till att läsa den beskrivningen (ja ja har kopierat ner den o sparat för framtida bruk) o dom skulle klara av att utföra de utan större svårigheter så då kan man undra hur den gick misstolkas.......... nåja den historien e lagd i glömska numera den e borta o tur är nog de....

att fråga på forum ja e därför forum finns ja ställer även frågor om sån ta inte kan här på forumet som ja inte funnit genom att söka men mycke av de du efterfrågar fins beskrivet i ett stort antal trådar redan.... o finns även mucke om vissa saker väldigt tydligt i rephandboken om man läser på lite

men då du felsöker abs i flera sidor sen kommer med uttalandet att du inte har olja i systemet......... eller att felsöka elfel i srs med urladdat batteri....... ja då börjar man undra va du igentligen håller på med samt att säkring 15 smäller e ja inte alls ett minsta förvånad över lycka till med din bil i fortsättningen o kör på ditt race
darkien skrev:märks du är akademiker kör på som du vill men att felsöka elfel me dåligt batteri är ren idioti oavsett vad dina fancy böcker o välutbildade ord säger sen att påstå folk som jobbat med volvo i 20 år inte kan sin sak o att citera efter jantelagen ja den dårskapen kommer ja inte ens kommentera

att pettsons beskrivning kunde misstolkas har nu haft både vänner o släkt som inte ens vet vad en skruvmejsel används till att läsa den beskrivningen (ja ja har kopierat ner den o sparat för framtida bruk) o dom skulle klara av att utföra de utan större svårigheter så då kan man undra hur den gick misstolkas.......... nåja den historien e lagd i glömska numera den e borta o tur är nog de....

att fråga på forum ja e därför forum finns ja ställer även frågor om sån ta inte kan här på forumet som ja inte funnit genom att söka men mycke av de du efterfrågar fins beskrivet i ett stort antal trådar redan.... o finns även mucke om vissa saker väldigt tydligt i rephandboken om man läser på lite

men då du felsöker abs i flera sidor sen kommer med uttalandet att du inte har olja i systemet......... eller att felsöka elfel i srs med urladdat batteri....... ja då börjar man undra va du igentligen håller på med samt att säkring 15 smäller e ja inte alls ett minsta förvånad över lycka till med din bil i fortsättningen o kör på ditt race
Jag är inte akademiker. Alltså jag har alltid batteriet urkopplat när jag söker. Det var bara denna gång jag hade batteriet inkopplat och det var lite svagt. Men jag måste ha batteriet inkopplat för att SRS-lampa ska släckas. Jag har inga fancy böcker och jag använder inte utbildade ord. Fick IG i Svenska och Engelska. Jag sa inte att de som har jobbat 20 år i branschen inte kan sin sak. Jag sa att äldre personer som har jobbat i över 20 år i branschen följer jantelagen rätt bra.

Den misstolkades för att jag hittade en gul kabel som som låg lös nere i mittkonsolen. Men inte visste jag att den fanns två gula kablar.

Det finns mycket i reprationshandboken, men det står inte exakt allt. Ibland får man fråga sig fram och ibland får man kanske vålda lite.
Dessa böcker t.ex Heynes skruvar i bilar som är ca 2-3 år gamla och inte rosthögar som är 20-30 år. Dessutom så är 850 en gammbil och inget man direkt behöver betrakta som en Rolls-Royce. Jag brukar oftast pröva mig fram och går det inte så frågar man någon annan.

Åter igen så få du för dig saker att jag inte söker. Jag söker hela tiden. Det är inte bara jag som har haft problem med att ABS lampan lyser fast inga felkoder hittades, samt att SRS lampan lyser och ingen felkodsuttag existerar. Dessutom så är jag inte bara på detta forum, jag är även på brittiska, amerikanska, andra svenska forum.
av *pettson*
Oavsett vad du nu får för dej att svara..
ABS lampa som lyser utan kod. Ingen omöjlighet och inget ovanligt. Vad betyder det? Det har nämligen en alldeles särskilt betydelse. Men jag tillhör ju dom som jobbat med det i 20år och är lite ingrodd å andra sidan.
Men min ingroddhet och mina år, gör att jag löser ditt problem IRL på drygt 10 minuter till en kostnad av en hel 5krona.
Medans du får fortsätta leta i teori och IRL på grund av din inställning. Jag har åtgärdat problemet du har många många ggr.
Där ser man ganska enkelt skillnader mellan rader av osorterad teori jämfört med strukturerad sådan inkl arbetserfarenhet kan göra.

Ett felkodsuttag exiterar till din SRS existerar på samma sätt som i motorrummet. Men tillvägagångssättet är annorlunda.
Anledningen? Likspänning detonerar din airbag. I samma stund man började med att detonera dom med växelspänning så kom också uttaget i motorrummet. Men mycket strunt får du ur dej när jag valde att skriva rakt ur volvos egna handböcker.
Av den anledningen alena valde jag att ta bort alltihopa. Texten kan alltså missbrukas av någon. Ioförsej trodde jag inte första bästa läsare var så *speciell* men tji fick jag..
SÅ därför väljer jag att inte hjälpa till alls.. Jag vågar inte.. Du får för dej precis vadsomhelst och gör vadsomhelst utom rätt..
*pettson* skrev:Oavsett vad du nu får för dej att svara..
ABS lampa som lyser utan kod. Ingen omöjlighet och inget ovanligt. Vad betyder det? Det har nämligen en alldeles särskilt betydelse. Men jag tillhör ju dom som jobbat med det i 20år och är lite ingrodd å andra sidan.
Men min ingroddhet och mina år, gör att jag löser ditt problem IRL på drygt 10 minuter till en kostnad av en hel 5krona.
Medans du får fortsätta leta i teori och IRL på grund av din inställning. Jag har åtgärdat problemet du har många många ggr.
Där ser man ganska enkelt skillnader mellan rader av osorterad teori jämfört med strukturerad sådan inkl arbetserfarenhet kan göra.

Ett felkodsuttag exiterar till din SRS existerar på samma sätt som i motorrummet. Men tillvägagångssättet är annorlunda.
Anledningen? Likspänning detonerar din airbag. I samma stund man började med att detonera dom med växelspänning så kom också uttaget i motorrummet. Men mycket strunt får du ur dej när jag valde att skriva rakt ur volvos egna handböcker.
Av den anledningen alena valde jag att ta bort alltihopa. Texten kan alltså missbrukas av någon. Ioförsej trodde jag inte första bästa läsare var så *speciell* men tji fick jag..
SÅ därför väljer jag att inte hjälpa till alls.. Jag vågar inte.. Du får för dej precis vadsomhelst och gör vadsomhelst utom rätt..
Jag vet att du har mycket stor erfarenhet av Volvo 850 och jag är tacksam för du hjälper mig. Jag måste leta i teori och IRL för jag har inget facit som du håller i handen.

Jag tycker faktiskt att det var bra att du tog bort den. Den var inte så direkt pedagogiskt nog förklarat. Du och andra förstår det men inte folk som aldrig har sett en sådan kontakt förut.

Men nu är det åtgärdat utan någon explosion eller liknande :) Om inte du hade sagt något så skulle jag aldrig börja leta just där om information och liknande exempel. Så du ska i alla fall ha ett vägvisade tack.
Angående ABS:en så får jag nog köra över 30 km/h för att se om den slocknar eller ej.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.