Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag försökte med både vanlig avfettning och prick-bort och det gick inte alls.. högtryckstvätt där jag sprutade på så nära jag vågade..

Ska försöka med biltemas insektsrengörning och se hur det funkar. Hittar inget om Basta insektsrengöring.. du kommer inte ihåg var du köpte det?

Nu kör jag med jobbets och det är statoils microemulsion el vad det nu heter, en combo av petroleum och alkalisk, men som redan skrivits så är tex HD-grön ( alkalisk ) bra.
falcon skrev:turtle insekt remover funkar kalas, bara spreja på vänta några minuter och dom går bort lätt.
Också alltid kört med den och instämmer. Därför :roll: prövade jag med sonax idag, och den var KASS. Annars brukar sonax leverera.
Räcker fint med vaxad bil, sen tar man högtrycken och blåser rent fortast möjligt.
Så länge man inte använder enkel/dubbel rotojeten så funknar det finnemang och lacken sitter kvar.
Om det duger men konsumetslasket från feltema/macken/mekonomen/volvo låter jag vara osagt då det var över 5 år sedan dessa "konsumentprodukter" röjdes bort från hyllan hemma och ersattes av riktiga prylar.
Jag har både vaxad och lackbehandlad bil men insekter sätter sig väldigt bra ändå ibland. Jag ska köpa hd-grön o testa. Är det beställning via nätet som gäller eller kan man köpa det hos nån väletablerad kedja som kan finnas i Gävletrakten?

Använder ni hd-grön som alternativ till avfettning på hela bilen då eller?
Använder ni hd-grön som alternativ till avfettning på hela bilen då eller?
HD-grön är en alkalisk avfettning. Den tar det mesta utom tjära/olja vilket man behöver en petroelumbaserad avfettning till, så jag kör den milt blandad till förtvätt (1:40 sommar -1:30 vinter) varje gång jag tvättar bilen och starkare vid behov till t.ex insekter.

/Thomas
Ok.. blir till att beställa om jag inte hittar återförsäljare i Gävle. Eftersom man blandar det här med vatten gissar jag att det inte har betydelse om man spolat av bilen innan och det är blöt när man applicerar?
Kan det ha betydelse om bilen är torr när den ändå är uppblandad med 20-30 delar vatten? Alltså jag vet att vanlig avfettning ska läggas på torr bil, men det här kändes annorlunda? Eller har jag fel?

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]