Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skulle byta länkarm på min S80N, men pga ett litet misstag så råkade jag dra isär den inre drivknuten. Hur lossar man denna, ser på bilder ut som det sitter med en clips en bit in och att det kanske borde gå att få loss den med ett kraftigt ryck som på andra bilar? Men vill vara på säkra sidan innan jag börjar rycka. Någon som har ett bra tips på hur man lättast får loss den? Sen blir det jobbet att försöka få ihop drivknuten igen =/

Sen undrar jag vilken ordning som är bäst när man skall sätta tillbaka allt, jag har alltså tagit bort länkarmen helt och drivaxeln ska loss. Kan man få i drivaxeln med ratten svängd helt om länkarm & stabilisatorstag är helt ditmonterade? Eller måste man ha länkarmen delvis lös? Är det bästa att göra det i denna ordningen?

1. Montera tillbaka drivaxeln på spindeln
2. Sätta i spindelleden på länkarmen i spindeln.
3. Sätta in vänstra bussningen med skruvgenomföring av länkarmen i sitt läge
4. Vinkla in den "stora" bussningen med 2 skruvarna i sitt läge
5. Skruva fast länkarmen och stabilisatorstaget med de 2 skruvarna
5. Återmontera stabilisatorstaget på fjäderbenet

Ytterast tacksam för svar!

MVH
Joel
Eftersom ingen svarar så får jag svara på mitt eget inlägg om någon annan hamnar i samma situation. För att få loss driaxeln så krävdes det ett rejält ryck. Tog ett bräckjärn/kofot av kortare modell och lyckades få in på ett bra ställe. Samtidigt som jag stampade till på kofoten ryckte jag med båda händerna, då lossade den på första försöket. Dock så rann det ut rejält mycket växellådsolja, kanske 7-8dl, så denna behöver jag byta helt när jag börjar bli klar. Skall vara 1.9l enl. instruktionsboken, men har sett siffror på 2.0 på Castrol och 2.1 på Mekonomens hemsida, men litar nog mest på Volvos egna instruktionsbok. Detta gäller alltså Volvo S80N D5 Manuell motor.

Ska försöka få ihop allt imorgon, då får vi se vilken ordning som är lättast. Nu brottas jag med att få dit kula nr 6 av 6 tillbaka i drivknuten vilket inte verkar vara det lättaste. Någon som kan svara på om det finns något knep?
Kan specificera modellen lite tydligare. Det gäller en S80 D5 årsmodell 2007, Manuell 6-växlad.

Jag har nu lyckats få ihop allt och det blev riktigt bra tycker jag. Blev ny växellådsolja. Trans Castrol Syntrans Multivehicle, helsyntet 75W-90. Urtappningsplugg och påfyllningsplugg satt ganska lättåtkomligt genom vänster främre hjulhus. Bara att tappa ur och fylla på, vid maxnivå så rann det över, så gick i ganska exakt 1.9l. Ganska lågt moment på skruvarna så dra åt dem sparsamt men ändå så dem sitter. Storlek 24. För att lossa påfyllningspluggen var de lättast att ha ett riktigt långt förlängningsskaft till spärrskaftet.

Vad det gäller drivknuten så var den ganska klurig att få till. Skillnaden mellan att alla kulor faller in och att man får ihop den är inte stor. Det krävdes dock en liten puff med en plast/gummihammare på kulorna i rätt ordning när det endast var 2 kulor kvar. De första 4 kulorna var lätta att få i, de 2 sista lade jag i samtidigt. Men dessa gick inte att lirka i, så fick slå försiktigt på den 3:e kulan som hamnade lite låst för att jag skulle få i de 2 sista, och sen fick jag slå på den lite försiktigt i rätt ordning o sen trilla dem ned. Det var mikrometer precision skulle jag säga. Tog många timmar innan jag var klar med den. Men skulle jag göra om det nu skulle det garanterat gå snabbare. Jag använde mig av Red Line CV-2 smörjfett för drivknutar efter att ha läst rekommendationer på nätet.

Återmontering av isärdragen inre drivknut.

1. Lossa damasken genom att lossa på klämmorna med ex. en spetstång där man vickar fram och tillbaka där den är ihopklämd om man inte har något specialverktyg d.v.s. och för damasken bakåt på stången och dela drivknuten.
2. Själva delen som sitter kvar längst ut på stången behöver man lossa genom att använda sig av en låsringstång. För att se lättare när man lossar rekommenderar jag att man sprayar brake cleaner vid låsringen. Samtidigt som man särar kraftigt på låsringen behöver man dra loss den yttre delen. Min satt så jag orkade dra för hand, det bör den göra.
3. När du har fått loss den yttre delen rekommenderar jag att man rengör stången med ex. hushållspapper. Damasken mår inte bra av kemikalier och kan bli uttorkad vid användning av t.ex. brake cleaner eller lacknafta. Tejpa sedan splinsen längst ut för att inte skada damasken när du drar av den med t.ex. eltejp el maskeringstejp.
4. När allt är loss är det bara att börja rengöra kulorna, "innerburen", enheten som satt på stången och själva huset för drivknuten. Rengör i lacknafta.
5. När allt är rengjort är det dags att försöka få tillbaka allt på plats i drivknuten. Detta görs enklast i lugn och ro framför tvn :) Det kommer ta sin tid om man inte gjort det innan.
6. Det man ska tänka på är att kulorna skall ligga i 3 par när dem ligger längst ned i "drivknutshuset" och när man drar upp drivknutsenheten så skall kulorna sära på sig.Spåren/klackarna eller vad man ska kalla dom på drivknutsenheten ska sitta mot dom breda i själva huset. Det är viktigt, annars blir knuten stel.
7. Se på filmer på youtube som visar "rebuild cv joint" så får ni ett hum om hur det skall göras. Denna visar ungefär hur det går till.
Dock är det betydligt svårare med S80ns drivknut. Lägg ner 4 kulor enligt videon och sen när de sista kulorna ska i så får man lirka o lirka o sen lägga i de 2 sista samtidigt och sen försiktigt knacka ned de 3 kulorna som låst sig, först den ena av kulorna som är närmast att "åka in" på rätt plats & sen de 2 andra som du sista la i, i rätt ordning. Den som ser ut att vara närmast att åka in ska in först.
8. När alla kulorna äntligen var på plats och drivknuten rörde sig som en drivknut (om än lite knackigt utan fett) så var det dags att fetta in den.
Jag använde mig av Red Line CV-2 fett och tryckte i så mycket fett som gick egentligen och arbetade in det i knuten genom att röra på den i cirklar.
9. Sen krävdes det en del kraft för att trycka tillbaka den yttre delen på stången igen ända tills låsringen låste fast den. Men efter en del tryckandes så gick det tillslut. OBS! Glöm inte att sätta tillbaka damasken på stången åt rätt håll om detta inte redan är gjort.
10. Sen fyllde jag i damasken med en del fett också. Sist satte jag tillbaka klämmorna och tryckte åt dem med en hovtång så dem satt rejält. Kontrollerade så att den rörde sig som den skulle. Hällde lite växellådsolja på den delen som skulle in i växellådan och fettade in den och tog även lite på den delen som skulle in i hjulspindeln.

Tänk på att det är viktigt att det inte kommer in NÅGON smuts eller grus i drivknuten då detta kan förstöra hela knuten.
Och ett tips är att använda sig av engångshandskar/vinylhandskar från t.ex. biltema. 100 pack (50 par) för 42.90:- (XL), artnr: 38903 för det är väldigt smutsigt att rengöra dem gamla delarna från fett och lacknafta torkar ut händerna väldigt.

Vid återmonteringen så tog jag hjälp av min bror för att vara på säkra sidan att man inte råkade dra isär knuten igen. Återmonteringen gjorde vi som sådan:

1. Montera fast länkarmen med den vänstra skruven som är ensam (bussningen som ligger plant).
2. Montera sedan fast de 2 andra skruvarna till länkarmen, dessa behövs inte skruvas åt helt ännu. Storlek 18 på bulten och 21 på muttern på ovansidan.
3. Tillbaka med drivaxeln in i växellådan tills man känner att låsringen låst fast sig.
4. Lirka in drivaxeln i hjulspindeln igen. (Spindeln hängde endast i fjäderbenet vid detta tillfälle. Ingen länkarm eller stabilisatorstag monterat)
5. Dra fast drivaxeln i spindeln med centrumbulten
6. Tryck ned länkarmen och lirka in spindelleden i hjulspindeln och dra fast denna. Krävdes en insexnyckel strlk 5 el om det var 6. Och sedan storlek 21 på en blocknyckel eller hylsa. Dock väldigt trångt mellan drivaxeln och spindelleden så vilken hylsa som helst får inte plats. Vi använde oss av en bits och 2 polygriper för att skruva fast den första biten. En som höll bitsen med polygripen och en annan som skruvade ned muttern med den andra polygripen. Sedan när den var en bit ned behövde den inte hållas fast med insex längre då trycket höll den kvar.
7. Sedan var det bara att skruva fast alla skruvar riktigt hårt och även montera tillbaka krängningshämmaren. Detta gjordes lättast genom att ta en kofot eller liknande och böja ned hela krängningshämmaren så stabilisatorstagets led passade in i hålet.
8. På med hjulet och sedan är allt klart!

Hoppas det hjälper någon som får för sig att byta länkarmar eller drivaxlar på V70 II eller S80N.
Grymt att du tog dig tid att skiva ner hur du gjorde!

Säkert någon som får nytta av de!

Tyvärr verkar man få dåligt med svar på sina frågor här, om de inte gäller utrustning eller någon liten lampa i dörrhandtaget. Då vet 5000 personer allt, och postar hejvilt!

Tack =)

Tack =)
ProShine skrev:Grymt att du tog dig tid att skiva ner hur du gjorde!

Säkert någon som får nytta av de!

Tyvärr verkar man få dåligt med svar på sina frågor här, om de inte gäller utrustning eller någon liten lampa i dörrhandtaget. Då vet 5000 personer allt, och postar hejvilt!

Tack =)

Tack =)

Tack så mycket! Vart förvånad över att det inte fanns instruktioner eller riktlinjer någonstans för hur man gick tillväga för att ens byta länkarm på varken nya v70 eller s80n. Finns många youtube klipp på äldre modeller men inte på dessa. Så därför kände jag att det kunde vara bra att ge en guide.

Ett misstag som jag gjorde också som jag glömde skriva i förra inlägget var att jag inte tog loss stabilisatorstaget först när jag skulle lossa och sätta tillbaka länkarmen vilket gjorde det hela väldigt mycket krångligare. Så detta bör man tänka på att lossa då dess fäste delar skruvar med länkarmen.

Lycka till allesammans med mekandet!
"Skulle byta länkarm på min S80N, men pga ett litet misstag så råkade jag dra isär den inre drivknuten."
Vad ska det betyda? Vilket misstag? Lossade du inte drivaxelbulten?

Nu väntar bara Forumet på en instruktion hur man byter bussningar i länkarmen utan att ta sönder bilen och utan att byta hela länkarmen till ngt
eftermarknadsskit, typ Biltema och annat, med osäker kvalitet.
Vojje skrev:"Skulle byta länkarm på min S80N, men pga ett litet misstag så råkade jag dra isär den inre drivknuten."
Vad ska det betyda? Vilket misstag? Lossade du inte drivaxelbulten?
Egentligen hade jag klarat mig med att inte lossa drivaxelbulten om jag gjort monteringen av länkarmen i rätt ordning, men då jag inte hittade någon beskrivning någonstans så provade jag mig fram, och när jag försökte få i en bult för länkarmen (den vänstra) genom att pressa upp hela stödbenet så föll länkarmen ut och drivaxeln delades. Ett misstag som tog lång tid att åtgärda, men nu är man en erfarenhet rikare.
Vojje skrev: Nu väntar bara Forumet på en instruktion hur man byter bussningar i länkarmen utan att ta sönder bilen och utan att byta hela länkarmen till ngt
eftermarknadsskit, typ Biltema och annat, med osäker kvalitet.
Jag bytte länkarmen till en länkarm från skroten, en bil som hade gått några hundra mil och var årsmodell 2010. Med andra ord, nästan som ny. Jobbet det krävs att byta bussningar i länkarmen är alldeles för stort om man inte har rätt maskiner för att pressa ur bussningarna. Det är t.o.m. många gånger rekommenderat från Bilia att byta hela länkarmarna istället för bara bussningarna för prismässigt är det nästan samma, och jobbet blir i princip det samma då länkarmarna måste demonteras från bilen ändå. En begagnad länkarm kostar ca 800kr på bildelsbasen med gratis frakt från Jönköpings Bildemontering.
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]