Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
Hej
Har köpt extraljus till min V70
Men jag undrar lite över hur man kopplar in dem?
Om man kan skaffa en extra dimljusknapp att koppla dem till så att man kan stänga av dem fall man vill, men att de även startar när man slår på helljus?
/Vento
Användarvisningsbild
av Nexus
köp en helljus knapp istället. Sen kan du koppla som på vanligt vis och ta tjuven från helljus kabeln eller så köper du en färdig kabelsatts från volvo kopplar in.
Jag har på gamalt hederligt vis på min v70+ orginal brytare för helljus. :-)-)
av Vento
Vet du vart man kan köpa en sån knapp?)
Fick med en reläsats från hella :)
Hur får man bort de tomma brickorna som man sätter knappen i :)
Användarvisningsbild
av Nexus
knappen finns på volvo men kostar nog närmare 400:- så jag rekomenderar kolla bildelsbasen .
Luckan kan du pilla ut med en liten radiomejsel eller så lossar du panelen ovanför pedalerna och trycker ut den bakifrån :D
av Vento
Okej :) men hur ska man koppla så man kan stänga av extraljusen både separat och med helljus spaken?:)
av roh66
Styrströmmen (tjuven) igenom brytaren. Då får du inget spänningsfall fram till Xtralljusen.

Mvh.R.
av Vento
hej igen!
kollade lite bakom luckorna som är tomma och bakom den det står att den ska gå till taklucka sitter det en sladd. (jag har inte taklucka)
vart gå den sladden? går det att använda den sladden och sätta in en knapp som man sätter av och på extraljusen med? :)
av Tommty
det mesta är fördraget så den sladden går troligtvis till ett slutstycke i taket.

om du har turså är kanske kablaget är fördraget till extraljuset med på bakom sitt plastfack som den ska sitta bakom.
annars får du dra kablar.
av Vento
Finns inget bakom de andra tomma facket, därför jag funderade på om man kunde använda sig utav den det var sladd i men de är ju inte lätt om den går ut i taket :/
Trodde att den kanske kunde gå ut i motorrummet någon stanns men då är de kanske inte så :/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Värt att notera är att alla fördragna kablar har sitt eget syfte, så att bara koppla sig in på första passande kontakt är ingen bra idé.
Det bästa är väl att helt enkelt dra nya kablar, det är ju inget avacerat direkt. Kopplingscheman kan man säkert hitta miljoner av på nätet.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]