Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min v70-05 visar "antisladdservice erfodras" på displayen. En verkstad kollade felkoder och fick fram "rattvinkelsensor felaktig" (har sett att det också kallas styrvinkelsensor...

Mekonomenverkstaden kunde inte hjälpa till med detta. Helmia i Karlstad kunde byta för 4.100:-
Låter det rimligt..? För mig låter det som myyycket pengar...

Nån som har nån annan ide`? Ingen verkstad verkar 100% säker på att det är rattvinkelsensorn, finns tydligen annat som kan ge samma felkod...
Tacksam för idéer och synpunkter:-)
Vilka felkoder fick du fram via Volvoverkstaden, be att få dessa.
Dom är ju dina om du betalt för dom......lägg sedan ut dom här.
Hej

Jag får ibland efter en viss tids körning samt vid stora rattutslag indikation om att Anti-Sladd är tillfället urkopplat.
Har fått felkoder utlästa 2 ggr och det har pekat på rattvinkelsensorn. Exakt kod vet jag inte just nu.

När du gjorde kalibreringen, hade du också felkoder på rattvinkelsensorn?

/ Lars
Hade samma fel symtom jag med men då var det kontakten till bromstrycksgivare 1 (finns 2 givare på huvudcylindern) som glappade.
Där såg Volvo att bromstrycksgivaren gav fel värde mot tolerans. Lite kontakt spray fixade det.

Hade det varit rattvinkelgivare så finns det tydligen mjukvara som accepterar ett annat mätområde eller va man ska säga så det behöver inte vara fel på givaren.
Hej igen!
Jag kom av mig helt med bil-problemet, sommaren kom emellan:-)

Jag fick två felkoder. Den ena rörde nåt med airbag-service och det var bara att nollställa dvs den försvann efter koderna lästes. Den andra rörde "antisladd service erfodras" dvs troligen nåt med rattvinkelsensorn...

Koderna lyder:

SRSE003 (tror det är airbag/srs)

SAS000E (tror det handlar om rattvinkelsensor eller nåt däromkring...)

Nu är grejen att Volvo-verkstaden vill göra en felsökning för 1.600:- för att sedan KANSKE komma på att man ska byta rattvinkelsensor för 4.300:-. Det hade ju varit en vinst att redan nu, med felkoden, få veta vad som är fel och sedan kunna gå direkt på problemet utan felsökning...

Nån som vet nåt? Tacksam för svar!

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]