Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pytte86
Tjena! Har som sagt en 945 från 95 som läcker vatten. Har letat och letat men hittar inte vart det läcker nånstans.
Ibland läcker den inte alls men oftast hela tiden, den tömmer nästan hela kärlet, brukar oftast vara vatten under min eller vid slanganslutningen i botten. Någon som varit med om något liknande eller vågar sig på en gissning?

det är en ltt, ac finns på den.
av rd350
Det händer att värmeelementet läcker, då har du vatten under mattorna. Eftersom du har ac finns din värmekran i motorrummet och då ser du om den läcker. Kolla motorn när den är kall, runt vattenpumpen och toppen, under grenröret, där brukar toppackningen gå sönder och läckaget syns tydligast när motorn är kall. Hittar du inget så får du provtrycka kylsystemet.
av Pytte86
rd350 skrev:Det händer att värmeelementet läcker, då har du vatten under mattorna. Eftersom du har ac finns din värmekran i motorrummet och då ser du om den läcker. Kolla motorn när den är kall, runt vattenpumpen och toppen, under grenröret, där brukar toppackningen gå sönder och läckaget syns tydligast när motorn är kall. Hittar du inget så får du provtrycka kylsystemet.
Får ta och spana på det, men vart mer exakt sitter den värmekranen?
Användarvisningsbild
av dalle76
Kärlet kan vara boven.Anslutningen i botten har en inpressad stålhylsa som brukar utvidga sig och plasten spricker.Dra loss kylslangen som går in i botten av kärlet och kolla efter sprickor i anslutningsnippeln.
av Pytte86
Har bytt expansionskärl och slangarna till kärlet, kollat kranen men hittar inget läck. Nån som vet vart man kan köpa spårfärg/läcksöknings färg som man häller i expansionskärlet?
av VolvoSebastian
Har du kollat kylarslangarna till oljefiltret under bilen?

Bild

Haft en del problem själv med dessa slangar. Framförallt den inre som synes på bild var svår att se läckage på, den läckte i översta anslutningen under körning endast.
av volvorullar
Jag har liknande problem. Oljan ser fin ut. Den droppar inget stillastående och har inget vatten inne i kupen. Dock försvinner det vatten, inga stora mängder menfår fylla några deciliter ca var fjärde månad. Ska med kolla slangarna till filtret. Tack för tipset
Användarvisningsbild
av SA4AQS
VolvoSebastian skrev:Har du kollat kylarslangarna till oljefiltret under bilen?
Spoiler »
Haft en del problem själv med dessa slangar. Framförallt den inre som synes på bild var svår att se läckage på, den läckte i översta anslutningen under körning endast.
Brorsan åkte just på det här igår kväll ca 10mil hemifrån på väg till jobbet.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]