Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Byte av länkarmar kräver i nio av tio fall hjulinställning. Det finns ingen justerning på länkarmen men det blir skillnad mellom gammal och ny. Och då påverkas toe in.Då justerar man styrstagena. Det är min ärfarenhet.
Okej jag förstår, så då är rekomendationen att inte kolla hjulinställning när man har bytt länkarmar på 850/S och V70.
Jag tänker så här,om jag lämnar inn bilen för länkarmsbyte ska jag då be verkstan skippa hjulinställningen eftersom det gjordes för tex.3-4 månader sen?
Hur byter man då länkarmar på rätt/korrekt sett för att slippa hjulinställningen?
Jag har aldrig lyckats med det. ??:-/

Mvh.R.
Det korrekta sättet är väl att man ställer länkarmen i neutral läge (som att bilen står ner på marken) innan man drar åt bultarna, annars så vet jag fan inte vad mer kan man göra för att få det rätt.. =)

Kommer att göra fyrhjulsinställningen efter länkarmsbytet hur som helst då firman ska väl åtgärda det de har misslyckats med, ratten är i det läge den var i när jag bytte styrlederna efter bara 5 mils körning, alltså den står inte rakt utan lutar åt vänster medan bilen drar till höger så de har fuckat med fyrhjulsinställningen helt å hållet =)
Att göra hjulinställning eller ej efter länkarmsbyte är ju såklart upp till var och en. Jag byter ju mina grejor själv, så jag skulle skippa den. Skulle jag därimot lämna in på verkstad skulle jag nog göra en inställning när man ändå är där så att säga.

Det korrekta sättet är som sagt att inte dra åt några bultar fören länkarmen är i neutralt läge. Detta görs med fördel genom att sätta en pallbock under länkarmen och låta bilen vila på denne.
Det kanske finns något mer man ska göra som jag inte kommer ihåg just nu, jag har själv inte bytt länkarmar på min än.
Du kan ju också göra så att du skruvar löss den övre skruven till k-stagen och "lyfter upp" med domkraft medan bilen vilar på pallbockar, det är väl lite säkrare metod samt att man lättare kommer åt bultarna.. :)

Ska fixa det själv nu under veckan som sagt, fyrhjulsinställningen ska göras hur som helst då ratten är sne nu :)

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]