Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

darkien skrev:jag förstog beskrivningen pettson gav utan problem iaf men de är jag de ;)
Jag tror att jag ångrade mig. Jag ska nog ta upp renoveringen igen. Anledning? Jo, för att verkstäderna vill ha en kista med guld för att just titta på bilen. Sen kanske två eller tre kistor extra om dem ska fixa problemet.

Jag har bestämt mig att läsa igenom sida 192 där elschemat börjar om just SRS. Jag har valt att jag ska...lära mig systemet och inte bara fixa det.

Här är elschemat för Volvo 850 GLT 1994. Dock har jag en GLT 1992 men det ska nog inte vara någon skillnad på 1992 och 1994 i just SRS.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... agrams.pdf

Dock skulle det vara helt perfekt med ett elschema för 1992, men det går inte att hitta på nätet :(
Jag får väll kolla om jag kan hitta en begagnad att köpa.
Senast redigerad av 2 Volvo742, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Tips..
Det är INTE samma.
Ytterligare tips: SRS systems elsystem kan förvisso vara bra att kunna. Men allt kring SRS systemet i övrigt, såsom dess villkor, triggning, dragning osv brukar vara utelämnat ur dom flesta handböcker för bilägaren eftersom dom anses farliga att jobba med utan rätt utbildning om dom.
Är det inte farligt för mekanikern i sej under arbetet utan rätt metod, kan det istället vara farligt för dom som åker i bilen efter reparationen om det inte utförs korrekt.

Sen vet jag inte varför du tror alla ska ha guld. Beställ en felsökning samt ett kostnadsförslag samtidigt. Sätt ett maxtak på den som förvisso är högre än 300spänn men ändå inte flera tusen. Ring runt och fråga olika ställen. Ta en firma som du tycker verkar ok. Se vad dom kommer fram till.
*pettson* skrev:Tips..
Det är INTE samma.
Ytterligare tips: SRS systems elsystem kan förvisso vara bra att kunna. Men allt kring SRS systemet i övrigt, såsom dess villkor, triggning, dragning osv brukar vara utelämnat ur dom flesta handböcker för bilägaren eftersom dom anses farliga att jobba med utan rätt utbildning om dom.
Är det inte farligt för mekanikern i sej under arbetet utan rätt metod, kan det istället vara farligt för dom som åker i bilen efter reparationen om det inte utförs korrekt.

Sen vet jag inte varför du tror alla ska ha guld. Beställ en felsökning samt ett kostnadsförslag samtidigt. Sätt ett maxtak på den som förvisso är högre än 300spänn men ändå inte flera tusen. Ring runt och fråga olika ställen. Ta en firma som du tycker verkar ok. Se vad dom kommer fram till.
Jag ska ringa ytterligare runt för att kolla med personer som är utbildad för detta :)
Men tror du jag ska försöka kolla om transistorn bakom SRS-lampan är hel och kolla om kontakten under förarstolen är hel också?
Jag har läst att dessa brukar krångla på 850.

Jag tänkte ge mig en chans till att fixa detta, går inte det så får jag be någon kunnig.
Men om jag ska ge mig en chans extra så måste jag ge mig en säkerhet också. Om jag kopplar bort batteriet, är jag säker då eller måste jag göra något annat också?
Man är aldrig säker när det gäller explosiva saker. Att koppla ur batteriet minimerar risken att bagen smäller, men den kan fortfarande smälla utan problem om man gör något tokigt.

Sen måste jag bara kommentera det du skrev, "Om air bagen slår ut så är det som en rejäl käftsmäll.".
Om du tror att det bara är som en rejäl käftsmäll så tror du fel. En rejäl käftsmäll stämmer väl när baggen löser ut och gör sitt jobb - dvs vid en krock där du sitter fastbältad på ett korrekt sätt.
Löser baggen ur när du är i "fel" position kommer du få rejäla skador, i bästa fall bara ett par brutna ben, i värsta fall livshotande skador.

Airbag är lika mycket livsräddande som livshotande, "double edged sword" kan man säga.
Lucif3r skrev:Man är aldrig säker när det gäller explosiva saker. Att koppla ur batteriet minimerar risken att bagen smäller, men den kan fortfarande smälla utan problem om man gör något tokigt.

Sen måste jag bara kommentera det du skrev, "Om air bagen slår ut så är det som en rejäl käftsmäll.".
Om du tror att det bara är som en rejäl käftsmäll så tror du fel. En rejäl käftsmäll stämmer väl när baggen löser ut och gör sitt jobb - dvs vid en krock där du sitter fastbältad på ett korrekt sätt.
Löser baggen ur när du är i "fel" position kommer du få rejäla skador, i bästa fall bara ett par brutna ben, i värsta fall livshotande skador.

Airbag är lika mycket livsräddande som livshotande, "double edged sword" kan man säga.
En rejäl käftsmäll kan också ge brutna ben. Men se det som ett talesätt bara.
Bilen har stått utan ström under ett halvår så det har blivit lite knas med SRS troligen.
Jag tror jag hittat något men är osäker om jag ska koppla in kabeln med den andra hängande kabeln. Ena är röd och andra är vitröd(jord).

Sätesvärmaren fungerar inte på förarstolen, dock på passagerarstolen. Bältespåminnare fungerar.

Bild

Vad säger ni?
Heynes boken har inget elschema för just sätesvärmare, om det är nu sätesvärmarkabeln som har gått av.

Jag har tagit upp instrumentpanelen och kollat efter bränd transistor eller liknande. Har inte hittat någon förutom att servicelampan är sönder...men den lyser ändå av någon konstig anledning.
Taxen47 skrev:Det här kanske duger.Oftast brukar kablarna lossna från den lilla termostaten som är uppstoppad i ett hål i skumgummit under stolen.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volvo/ ... /12597.pdf
Här har vi något!

RED/WHT YEL/RED

Stämmer ganska bra på vänster sida vid LEFT FRONT SEAT TERMOSTAT. :)

Ska tvinna ihop kablarna.

EDIT: Det hände inget. Det blev inte varmt under sätet på förarsidan och jag tror jag vet vad som är söndert nu i alla fall :)
Tack för länken.

Nu måste jag återgå med att felsöka varför SRS lampan lyser.
Senast redigerad av 1 Volvo742, redigerad totalt 0 gånger.
Termostaten är bara som en knappcell och kablarna går in på var sitt öra på denna knapp.Kolla om den finns kvar.
När du slår på värmeknappen där framme så är termostaten normalt sluten och strömmen går genom sätesvärmaren.
När det blir varmt så slår termostaten ifrån.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]