Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tungviktarn
850 glt -97 manuell 1,1l/mil blandat mest landsväg på den tiden jag nyttja den bilen.
kör ni som flickor för att få ner förbrukningen så pass?;)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
850 glt -97 manuell 1,1l/mil blandat mest landsväg på den tiden jag nyttja den bilen.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
av AnkaN7893
Tungviktarn skrev:850 glt -97 manuell 1,1l/mil blandat mest landsväg på den tiden jag nyttja den bilen.

Behöver man nödvändigtvis inte göra, din bil kan va riktigt kasst servad eller så kör du som en kratta :) Så länge du medvetet inte kör som du gör:)

Sen beror de på vilka däck man har.
av Malmstroem
Som snittvärden mätt vid pump så är många av de ovanstående värdena mycket bra -- för att inte säga extremt bra.

Jag har också haft en 855 GLT Automat. Den tog kring litern i snitt. Försiktig landsvägskörning kring 0,8 l/mil. Den var välservad och hade inte gått speciellt långt när jag hade den. Jag var aldrig mycket under 0,8 med den. Som mest tog den 1,3 l/mil vid mycket stadskörning under vintern.

Som jämförelse kan jag nämna min V70 2,5T -05 som tog kring 0,9 i snitt. Lägsta förbrukningen jag hade på den var just under 0,7 med vad jag uppfattar som extrem körning -- aldrig över 100 km/h. Fick upp den i 1,4 som mest vid långkörning, och 1,3 i stan på vintern.

XC70 D5 automat -12 tar för mig oftast mellan 0,8 och 0,9. Den har slagit mellan 0,65 och dryga litern. BMW 520 EDE -13 kring 0,6. Någon tankning har varit något under 0,5 och som mest 0,8 l/mil.

Som någon noterat ovan så går det att få en 240 att ta lika lite som vad jag normalt får en ny "miljöbil" att ta. Jag brukar räkna fram snittförbrukningen vid varje tankning, men jag för inte bok över precis hur mycket bilarna tar -- så snittvärdena är inte "exakta". Men jag kan säga att var du kör och hur du kör betyder väldigt mycket -- men jag skulle inte vilja hamna bakom en 240 som körs på 0,67... :wink:
Användarvisningsbild
av js1
Jag skriver under helt och hållet på Malmströms inlägg. Siffrorna som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är samma idag som när bilen var ny 1996, varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är i många fall rätt stor skillnad mellan tillverkarnas uppgivna förbrukning och den faktiska.. men innan man blir allt för sur på dem får man köra ett par resor utan AC.. Det är förvånadsvärt hur pass mycket den drar!
Jag har testat vid ett par resor och den handlar om en skillnad på ca 15% ökning av min förbrukning med ACn på. Utan ACn kan jag nu utan problem komma ner till 4,6-4,7l/100km på en resa på 15-20 mil, både reson med körning på landsvägar i 80-100km/h och motorväg i 110km/h.
Med ACn på hamnar samma resa sällan under 5.2l/100km, alltså en ökning av ca 15%.

Samma sak kan man rätt lätt se om man som jag kör med "staplarna" framme. Betydligt lättare att få 4l/100km-staplar både på km och mil-staplar om man testar att stänga av den.

Sen måste jag väl påstå att det inte alltid är värt det.. Är det soligt och 20 grader ute blir det outhärdligt i bilen... men tidiga resor på morgonen när det är 15 grader ute och typ molnigt gör det inte speciellt mycket. Jag tycker det är konstigt att man inte kan effektivisera ACn bättre, eller sätta den i ett eco-läge där den kanske jobbar mindre dom gånger motorn blir mer belastad...
Men det är troligen inte intressant då det inte påverkar deras siffror på de nuvarande testcykler då allt sånt ändå är avstängt...
Användarvisningsbild
av js1
Skojar du att du kör en 850 med den förbrukningen?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
AnkaN7893 skrev:
Tungviktarn skrev:850 glt -97 manuell 1,1l/mil blandat mest landsväg på den tiden jag nyttja den bilen.

Behöver man nödvändigtvis inte göra, din bil kan va riktigt kasst servad eller så kör du som en kratta :) Så länge du medvetet inte kör som du gör:)

Sen beror de på vilka däck man har.
alltid servat själv med finaste mobil1 olja :)
självklart kan man stundvis få ner den på 0,7 landsväg på färddatorn (plan mark)

just nu kör jag jeep gc med fläskig v8 snittar på 2,08 l/mil normal körning:)

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]