Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Vojje skrev:
akterspegel skrev:En kollega till mig kom 500meter efter att han tankat 95oktan häromveckan, tydligen nästan rent vatten i stationen så vattenproblem i tankarna behöver inte vara relaterat till vad dom inehåller.
Har ni hört den där om Rödluvan och vargen? Det var en gång ... :mrgreen:
Vad menar du?
Det är en MB S370 eller vad den nu heter, nästan 4liters sexa iaf.
Det var flera bilar som fick stopp när dom tankade bensin på den ST1 macken innan dom hann stänga av den.
ST1 tog på sig ansvaret och han har nyss fått tillbaks bilen från verkstaden där dom bytte allt som kan tänkas ha tagit skada av vattnet.

Det är fakta inte saga.
Användarvisningsbild
av Vojje
akterspegel skrev:
Vojje skrev:
akterspegel skrev:En kollega till mig kom 500meter efter att han tankat 95oktan häromveckan, tydligen nästan rent vatten i stationen så vattenproblem i tankarna behöver inte vara relaterat till vad dom inehåller.
Har ni hört den där om Rödluvan och vargen? Det var en gång ... :mrgreen:
Vad menar du?
Det är fakta inte saga.
Denna händelse har överhuvudtaget inget att göra med någon egenskap hos bensin.
Missköter man sin verksamhet, som i detta fallet, kan vad som helst hända.
Bra dock att ST1 tog ansvar för sin fadäs.
av Maximuspro
lobbysleeper skrev:Har samma symptom. Råkat ut för det ca 3 gånger senare året, alla gånger när det varit lite bränsle kvar (tank-lampan tänd).

Ska in på felsökning nästa vecka.
Intressant att det kan vara bränslepumpen, ska tipsa teknikern om det.
jag hade inne min bil förra vecka för detta, efter att rivit ner tanken två gånger så startade inte bilen alls, felsökning av kablaget gav resultat, kontakten under sätet var felet, ett stift hade förmodligen aldrig var ordentligt ditsatt vid tillverkningen och hade helt lossnat när mekanikern drog i den. I med stiftet och bilen startade och inga problem med ryckighet vid låg bränslenivå i tanken. Förklaringen till att bilen gått ändå var att tyngden på bränslet hjälpt till.
av lobbysleeper
Ok. Vilken kabel under vilken stol? Nåt man lätt kan kolla själv?
av Rådlös
Alla ni som har hackande F-motorer, har ni tillgång till ELM327 (eller annan OBD2-läsare) så att ni kan läsa av eventuella störningar eller missförhållanden? Helst under drift medan hackandet pågår.
Användarvisningsbild
av roadside
Rådlös skrev:Alla ni som har hackande F-motorer, har ni tillgång till ELM327 (eller annan OBD2-läsare) så att ni kan läsa av eventuella störningar eller missförhållanden? Helst under drift medan hackandet pågår.
Har Garmins obd och får inte upp några felmeddelanden vare sig under körning eller stillastående.
av Deusvult
Fick samma problem fast värre förra veckan, på min V70 2,5 FT-09, den kom inte upp i mer än 50 km/h helt plötsligt och sen dog motorn. Blev bärgning, verkstaden konstaterade bränslepumpsfel (duh..) med påföljande byte. Vet inte om man kan rubricera det som fabrikationsfel, någon?

Övrigt: hade en väldigt hackande tomgång förra vintern och då var det ett av 5 tändstift som av någon anledning fått sig en törn (skedde i samband med service), samt att jag haft strul med evaporatorn med doft av våt tennissocka. Det är dom problemen som varit under senaste 4 åren, annars en kul och bra bil.
Användarvisningsbild
av Strebern
Är det dags för tändstiftsbyte och luftfilterbyte?
Börja med det annars, billigare och enklare än allt annat
Min bil ryckte rejält och misstände vid gaspådrag innan 12000 milaservice (tändstift+luftfilter+olja+oljefilter).
Efter service = inga ryck
Användarvisningsbild
av Snacksalig
simonhalmstad skrev:Har märkt att motorn rycker kraftigt och inte svarar på gaspådrag.
Samma sak hände mig igår, och symptomen har funnits där tidigare också, vid något tillfälle.
Igår körde jag från lunchen med kollegorna i bilen, då motorn plötsligt i en uppförsbacke började tappa kraft och hoppa. Först lite omärkligt, men sedan allt tydligare. Acceleration upp på Ulvsundaleden vid Solvalla var stötig och emellanåt tappade bilen lite fart. Då reagerade alla passagerarna.
Det var främst vid gaspådrag som något märktes, men körde man försiktigt så märktes det knappt. För upplysnings skull lyste tanklampan, och efteråt fick jag i 62 liter.
Förra gången detta fenomen uppstod, för något år sedan, testade jag att tanka bensin, och det löste problemet. Även den gången var det under kvartstank etanol i bilen och acceleration i uppförsbacke, som utlöste hackandet.
Igår gjorde jag likadant och tankade upp fullt med bensin (kör annars uteslutande på E85). Dock tändes avgasreningslampan påväg till macken. Den fortsatte sedan lysa genom 3 omstarter av bilen (tankning - 1 mil körning - handling - 0,5 mil körning - invänta kollega vid t-banan), och slocknade först efter fjärde omstarten av motorn, och ca 1-2 mils körning.
Motorn har efter detta gått som en klocka.

Det borde väl gå att läsa ut felkoder, kan jag tänka och min gissning är att det kan vara bränslepumpen, som nån nämnde tidigare i tråden.

Någon mer som upplevt samma, eller har några teorier?
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]