Lite om min teori gällande glappkontakt i kontaktstycket vid ABS-enheten.
Bild finns här ---->
http://www.mikaelnord.se/volvo/broms7.jpg
Som ni ser så sitter följande funktioner längst ut till vänster i kontaktstycket.
1-2 ledningar till vänster ABS-givare fram
4 Spänningsmatning till ABS-enheten
10 Low Speed CAN
11 High Speed CAN
18 Insignal från bromspedal
19-20 ledningar till höger ABS-givare fram
När ABS/STC-systemet börjar flippa ur blir det störningar i datakommunikationen mellan de olika databoxarna. Bland annat snackar ABS-enheten med CEM, ECM, ETM, CCM, TCM & DIM.
Low Speed CAN
ABS, CEM, CCM, DIM
High Speed CAN
ABS, CEM, ECM, ETM, TCM
Om kontaktstycket inte sitter korrekt utan glappar lite i vänstra delen innebär det att stiften 1,2,4,10,11,18,19 & 20 ligger i farozonen.
Här finner man ABS-givare vänster fram som (tillsammans med ABS-givare höger fram) ger hastighetssignal till bilens CAN-nät via ABS-enheten. Strular hastighetssignalen får motor och växellåda felaktiga värden. Man får även en felsignal i ABS-enheten som kallas "extrapolationsfel".
Från Vadis:
Extrapolationsräknare
Mätområde: 0–255
Normalvärde om bilen körs skall vara 0. Extrapolationsräknaren räknar antal gånger hastighetsförändringen på hjulet är för stor jämfört med vad som är tillåtet.
Om signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetiska störningar, varierar för mycket eller påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar kan styrenheten tolka detta som om hastighetsförändringen är för stor och räknaren kommer att börja uppdateras. När styrenheten registrerar att hastighetsförändringen är inom tillåtna värden kommer räknarens värde att minska igen.
Varningslampan för ABS tänds om extrapolationsräknaren inte är noll. När man startar om bilen så lyser ABS-lampan fortfarande men den släcks dock efter ett par sekunder om extrapolationsräknaren är ok.
Klarar man sig undan från problem med stift 1 och 2 kan det istället bli fel på stift 10 och 11 då de också ligger långt ut till vänster. Dessa två stift hanterar datakommunikationen mellan bilens olika databoxar. Bland annat skickas hastighetssignalen ut här. Försvinner hastighetssignalen i bilens CAN-nät får motor- och växellådsboxarna problem. Detta förklarar även varför hastighetsmätaren försvinner ibland. Är det glapp i stift 10 och 11 finns det ingen uppgift om bilens hastighet i CAN-nätet.
Från Vadis igen:
Termineringsmotstånd
För att förhindra elektriska reflektioner och störningar i CAN-nätet finns det termineringsmotstånd som överbryggar CAN H och CAN L. Ett i varje ändpunkt på både hög- och låghastighetssidan av nätverket. Varje termineringsmotstånd har en resistans på 120 ohm.
-För HS CAN (High Speed) finns termineringsmotståndena placerade i bromsstyrenheten (BCM)/ ABS-styrenheten och i motorstyrenheten (ECM) eller gasspjällsenheten (ETM). Termineringsmotståndet finns i motorstyrenheten (ECM), på modeller som saknar gasspjällsenhet (ETM).
-För LS CAN (Low Speed) finns termineringsmotståndena placerade i övre elektronikstyrenheten (UEM) och bakre elektronikstyrenheten (REM).
Glappar det i datakommunikationen (stift 10 och 11) försvinner även funktionen med termineringsmotstånd i ABS-enheten. Detta innebär att det kan bli ytterligare problem i datakommunikationen mellan de resterande databoxarna på CAN-nätet eftersom eventuellt "brus" inte tas bort via termineringsmotståndet i ABS-enheten.
Stift 4 ger ABS-enheten spänningsmatning. Utblir denna spänning kan inte ABS-enheten arbeta. Då tappar de övriga databoxarna kontakten med ABS-enheten och genererar garanterat ett felmeddelande om att ABS-enheten är felaktig. Det går att se på en felkod som lyder något typ "Felet finns i en annan databox".
Allt detta slipper man kanske genom att skruva loss elcentralen som sitter framför ABS-enheten och dra ett buntband runt ABS-kontakten.
Men som sagt... detta är bara min teori utan några som helst belägg för att det skall vara korrekt...
--------------------------------------------------------------
ABS - Anti-lock Brake System Module
CAN - Controller Area Network
CEM - Central Electronic Module
CCM - Climate Control Module
DIM - Driver Information Module
ECM - Engine Control Module
ETM - Electronic Throttle Module
TCM - Transmission Control Module
Texter från Vadis (c) Volvo Car Corporation - lånade utan tillstånd, hoppas att dom inte hänger mig för det.