Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag skulle vilja veta lite nyttigt fakta om Volvo 850. Nu menar jag inte "850 GLT hade 170 hk", utan jag menar mer som "Volvo 850 hade mycket problem med ....." och "Visste du att volvo 850 är den enda bilen.... " osv.

Jag vet en sak om Volvo 850 om de tidiga modellerna dvs 1991-1993. De hade ofta problem med att dörrlåset gick ibland upp efter man ha låst bilen och att ruterna fram är tunnare än de senare modellerna 1994-1997. De tidiga modellerna hade också ett växellådsproblem där kuggarna tar i varandra om man växlar inte för hårt.

Kanske kan bli en klistrad tråd om den sköts snyggt :)
av *pettson*
Rutorna var tunnare och byttes på grund av vindbrus.
Synkringarna var svagare på dom tidiga, eftersom växellådan INTE är volvos konstruktion. Den härstammar från mitsubishi.
Som för övrigt hade just exakt samma problem. Samma grundlåda ärvdes även av hyundai sonata med samma problem. Mitsubishi fick en steglös växellåda i utbyte, modelltyp variomatic. Konstruktionen drevs med en *evighetsrem* i speciellt utformad metall som aldrig skulle behöva bytas. Patentet var volvos men huruvida det såldes med växellådstypen har jag ingen aning om. Tyst blev det..
Det enda Volvo gjorde med M56 var att göra den något kortare och utsåg sej som tekniska segrare i världen eftersom man fått in en 5 cylindrig maskin med växellåda på tvären..
Synkringsproblemet åtgärdades på garanti.
Rasslet i växellådorna som även saab hade då deras motsvarande låda var konstigt lik, åtgärdades inte alls. Saab däremot åtgärdade sitt enkelt och snabbt.
Men på vilket sätt detta hjälper någon?
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo742
*pettson* skrev:Rutorna var tunnare och byttes på grund av vindbrus.
Synkringarna var svagare på dom tidiga, eftersom växellådan INTE är volvos konstruktion. Den härstammar från mitsubishi.
Som för övrigt hade just exakt samma problem. Samma grundlåda ärvdes även av hyundai sonata med samma problem. Mitsubishi fick en steglös växellåda i utbyte, modelltyp variomatic. Konstruktionen drevs med en *evighetsrem* i speciellt utformad metall som aldrig skulle behöva bytas. Patentet var volvos men huruvida det såldes med växellådstypen har jag ingen aning om. Tyst blev det..
Det enda Volvo gjorde med M56 var att göra den något kortare och utsåg sej som tekniska segrare i världen eftersom man fått in en cylindrig maskin med växellåda på tvären..
Synkringsproblemet åtgärdades på garanti.
Rasslet i växellådorna som även saab hade då deras motsvarande låda var konstigt lik, åtgärdades inte alls. Saab däremot åtgärdade sitt enkelt och snabbt.
Men på vilket sätt detta hjälper någon?
Detta hjälper mig att avgöra om synkringsproblemet är fixad på min växellåda. Min kompis var förra ägaren på 850:n som jag fick hem. Jag frågade om han hade upplevt något konstigt med växellådan som det vore att snekuggen tog i varandra eller liknande och han sa att han inte hade upplevt något sådan.

Då får jag hoppas att synkringsproblemet är åtgärdat på min låda :)
av Droopy
Läckande vevaxeltätning, läckande styrkolon, dårliga hjullager osv, men det fisn nog inet en enda bil kvar idag där detta inte är åtgärdat
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]