Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Liten undran över bilens fel då det blev som följer vid tändstiftsbyte :

Tidigare stift var stift med fyra elektroder på och de nya är enbart med en och på den 6:e cylindern började det då att småknäppa i och bilen gick betydligt sämre men sedan vid byte tillbaka till det stift med 4 elektroder i den cylindern så går den bra igen ??

Min första tanke är att den tändspolen är dålig och inte ger full styrka på gnistan , men frågan är om det är så ?

Har läst angående emissionsvärden som är höga att det kan vara gasspjället som strular ??

Kan det även hänga ihop med en dålig tändspole ??

Ös på med erfarenheterna som finns angående detta ....

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av Perc
Vad var det för märke på stiften före och efter?
Användarvisningsbild
av robban67
Perc skrev:Vad var det för märke på stiften före och efter?
Hej

Bosch före och NGK ( BPR6ES) efter ...
klacken skrev:Nya stift kan också ha fel,provat med ett annat?
Hej

Nej , inte min bil utan vi satte åter det gamla

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har råkat ut för exakt samma sak med en BMW 525-88. Innan tändstiftsbyte var det perfekt motorgång, men efter byte till nya stift gick motorn orent. Felsökning med gammaldags xenonlampa(lite svårt på en S80-99) visade på att ett stift var felaktigt. Vid reklamation hos BMW fick jag ett nytt stift direkt utan förklaring! Helt klart är att man inte kan lita på nya delar, vare sig servicedelar eller reservdelar.
/Hasse
Användarvisningsbild
av Perc
robban67 skrev:Bosch före och NGK ( BPR6ES) efter ...
Nu har jag ingen tändstiftskatalog framför näsan men jag är ganska säker på att det inte ska vara BPR6ES i en S80 enligt NGK-katalogen. Kalla det en kvalificerad gissning, jag har sålt NGK i 13 år och man får ju en magkänsla ibland. ;)

En V70 jag hade (B5252S, -98) gick inte alls bra på NGK:s vanliga trots att jag följde katalogens rekommendation. Fick köra Bosch i den, då var det inga problem. En bilmek jag talade med en gång sa också att han aldrig lägger NGK i Volvo, just pga misständningar.

Vad är det för motor du har?
Användarvisningsbild
av Vojje
Märkligt, då NGK är världsledande då det gäller stift.
Användarvisningsbild
av wissel
BKR6ES har jag använt i mina V70 170 hk motorer.
av lennart lundberg
Jag har en båtmotor Volvo Penta 200D (Cheva 305 motor). Den går inte på NGK fast jag har prövat tre olika värmetal.
Alla säger att jag har fel stift och ska använde dessa NGK stift istället. Prövar nya NGK stift med samma dåliga gång av motorn.
Det är Volvo original stift som passar denna motor bäst. Har hört att det är ett Bosch stift som Volvo använder.
För min del är originalstiften som gäller.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
Nu är det ju inte så att NGK, trots sin världsledande ställning, tillhandahåller stift till alla världens motorer.
T.ex. så finns det en och annan V8 utombordare som de har missat. Kanske av företagsekonomiska skäl.

Frågan är väl om TS har konverterat sin Volvo till en s.k. utombordare, genom att t.ex. demonterat huven och sålt den som aluminiumskrot för en femma per kilo. ??:-/

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]