Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Veteranbilar är ofta dyrare i Tyskland än i Sverige. Jag ser ingenting onormalt i att en Tysk skulle vilja köpa t.ex. en Volvo Amazon i Sverige.

Rör det sig om en tre år gammal V70 så skulle jag vara väldigt försiktig. De finns gott om sådana i Tyskland för ett lägre pris.

När jag köper/säljer över internet så är möjligheten att identifiera motparten något jag är ytterst noga med. Sådana saker som företags e-mail, fasta telefonnummer, adress och liknande tar jag reda på innan det blir affär. För någon med kontantkortstelefon och Hotmail-e-mail så blir det oftast inte affär, och blir det affär så är det kontant betalning som gäller.

Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant brukar vara en devis som stämmer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att sälja en bil till tyskland är i sig inget märkvärdigt. Men som redan sagts så ska man vara ytterst nogrann och gärna paranoid när det gäller utlandsförsäljning.

Och som sagt, checkar... Vet vi svenskar ens vad det är? :wink:
Ta aldrig emot en check! Vi använder inte checkar i sverige (normalt sett) av en (eller säkert flera) anledning.
Ta aldrig emot en del av summan, och ta aldrig emot för mycket. Och framförallt lämna inte iväg bilen fören du har pengarna på kontot (eller helst i hand), och gärna dubbelcheckat med banken att dom verkligen finns där.
av jpennerb
En bra idé är att ha en bra kontakt med sin bank som kan hjälpa till med tips hur pengar skall skickas och så vidare. Är dom redan tidigare informerad så har dom större möjlighet att hjälpa till om något går snett. Har fått mycket hjälp av min bank när större affärer skall göras, men kanske inte samma intresse om man bor i en större stad?
av Lövet
I princip är det så att om du får ett mail från utlandet där någon överhuvudtaget pratar om "checkar", "western union", "förskott för transportkostnader", "betala tillbaka överskjutande belopp", "skicka bilen" osv så är det bluff. Så går inte affärer till.

Ett annat enkelt tecken är att om mailen är enormt långt. Bara bedragare orkar skriva mail som är en halv A4 långa (eftersom de ska använda samma mail flera tusen gånger).
av llesrof
Arnold skrev:Nu har det sagts en hel del i den här tråden. Och frågor har ställts till trådskaparen. Men var är trådskaparen?
På väg till Tyskland :mrgreen:
av Arnold
llesrof skrev:
Arnold skrev:Nu har det sagts en hel del i den här tråden. Och frågor har ställts till trådskaparen. Men var är trådskaparen?
Äh. Det var väl bilen som skulle exporteras. :P
av llesrof
Arnold skrev:
llesrof skrev:
Äh. Det var väl bilen som skulle exporteras. :P
Den också :mrgreen:
av rd350
Trådskaparen är här! Sorry jag inte återkommit föränn nu! Tackar för alla synpunkter och konstaterar att fler än jag är försiktiga. Skickade bilen till Göteborg i gårkväll, kändes mycket bättre! Bilen i fråga var en v90 ambulans som gått 43000 mil, tyckte det var konstigt att en tysk ville ha en sådan.... Saknar den redan "bästa bil jag haft". Tack alla.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]