Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hej!
Kikar på en S80 som enligt annonsen har ett för högt avgasvärde(besiktningen)!
Byte av lambda ska fixa de enligt säljaren, som erbjuder sig att byta mot en höjning av priset med 3000:-!
Kan man utifrån felet för högt avgasvärde, avgöra vilken lambda de är som felar?
Nåt annat jag ska tänka på, när jag kollar in bilen på plats?
av Cox
Jag skulle aldrig acceptera en höjning av priset för att säljaren skall avhjälpa ett fel på bilen. Detta skall säljaren utan knorr åtgärda, bilen har ju fått en 2:a på besiktningen. Gå inte i den fällan att det bara är "lambda " som orsakar detta.
Kan mycket väl vara så eller något annat dyrt. Om det dyker upp andra fel på denna bilen så kommer säljaren att åtgärda dessa ? eller skiter säljaren i detta ?
av Lövet
Köp ingenting innan felet är åtgärdat. Felet kan lika gärna vara något helt annat och betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Precis.

Eller när det står i annonsen; "Det är lätt fixat" MEN FIXA DET DÅ!! =) Om säljaren inte fixat saker som är lätta undrar man ju hur det är med de sakerna som är svårare. :roll:
av anders41
Hej!
Mina tankar går i samma riktning som era, att inte köpa en bil med ett avancerat fel som inte har/är åtgärdat av säljaren!
I och med de, så går denna annons bort...de finns fler dessvärre i södra delen av landet.
Nåt annat jag ska tänka på innan handskak, förutom de jag letat upp på egen hand....klonkande ljud från framvagnen, automatlådor som inte växlar som dom ska?
av anders41
Den som är bäst....
Kan inget och vet inte vilka motor alternativ som finns att tillgå i S80 modellerna, har väl märkt att folk föredrar 2.4 l motorn med manuell låda.
Motor storleken har ingen större betydelse för min del...men ska villigt erkänna att mycket pulver i fronten är aldrig fel!
Men med mycket pulver kommer också dyrare underhållskostnader, gissar jag. Förbrukningen är av mindre betydelse, då jag idag åker i en äldre 850 GLT som har en hög förbrukning enligt andra.
av JE Jr
anders41 skrev:Den som är bäst....
...

...
Förbrukningen är av mindre betydelse, då jag idag åker i en äldre 850 GLT som har en hög förbrukning enligt andra.
Ahh! Du letar efter en V8, trevligt! ;)

Köpte själv en sådan förra veckan!
av jpennerb
JE Jr skrev:
anders41 skrev:Den som är bäst....
...

...
Förbrukningen är av mindre betydelse, då jag idag åker i en äldre 850 GLT som har en hög förbrukning enligt andra.
Ahh! Du letar efter en V8, trevligt! ;)

Köpte själv en sådan förra veckan!
Exakt! Har inte förbrukningen något betydelse så välj V8, T6, 3.2 eller 2.5T/FT alla dessa kör du lätt över litern men har även mycket kul med pulver under huven! 8) Alla dessa motorer har inte speciellt höga service kostnader och är billiga att köpa i denna dieselhysteri! :wink:
av anders41
Hej!
Här kommer en uppdatering på min första fråga om mitt ev köp av en S80.
Efter lång tids vånda och efterforskning i ämnet S80, så köpte jag mig en S80 T6 aut -99 i fredags.
Innan jag slutligen bestämde mig, så var jag in till den lokala Volvo verkstaden här....
Där vi kikade på service och verkstads historien kring min S80, inga konstigheter alls så hans svar på min fråga om de var ett bra köp utifrån de fakta som vi hade då...blev att de var ett bra köp :-)-) .
Nu när jag åkt ett tag, med ett riktigt fånigt flin på klistrat :mrgreen: så har jag fått mina misstankar om fel som jag märkte vid provkörningen.
Framvagnen behöver lite nya delar, men är osäker på vilka innan jag lyfter och kontrollerar!
Har kommit så långt att bussningarna i länkarmarna är slut, kanske även spindellederna...är de nån mer bussning, led eller liknande jag ska kolla innan inköp?
När jag läst inlägg på nätet om S80, så har de ofta handlat om automatlådan, framvagn och kondens i strålkastarna...

Så då har jag några ytterligare frågor
1: Hur är de med förslitningar på bussningar och leder i bakvagnen?
2: I instruktionsboken står de att jag bara ska använda Volvos egen olja till växellådan, låter dyrt så finns de andra fabrikat som funkar lika bra?
3: Kondens i strålkastarna, hur blir jag av med den?
4: Om jag byter till strålkastare(orginal) med xenonlampor, går den igenom besiktningen och blir jag av med kondensen?
5: Något annat som jag behöver kontrollera eller ha koll på?

Anders

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.