Arbetsmiljöverket skrev:Hej,
Såg ditt inlägg om vår bullerapp, resultatet i bullerappen kan variera beroende av telefonmodell. Appen är kalibrerad i KTH:s ljudlaboratorium för följande modeller: Iphone 4S, samt Androdmodellerna: Samsung Galaxy SII, HTC Desire , HTC Desire HD ,HTC Wildfire , Sony Ericsson Xperia ray. Resultatet kan alltså variera något i olika modeller. Appen ger endast en indikation på bullernivån och kan inte likställas med professionella och för ändamålet anpassade instrument. Testtresultatet kan också troligen variera beroende av en rad faktorer som vägunderlag, trafik, hastighet, etc.
De vänligaste hälsningar, Maya Saksi, Arbetsmiljöverket.
Hej Maya, finns infon ovan specificerad vid nedladdning från App Store? Om inte, så lägg till det så att man vet vilka modeller för vilka Buller-appen är kalibrerad. Det är också intressant info att ni kalibrerat den i KTH:s ljudlaboratorium.
Jag testade tidigare 3 olika internationella decibel-appar till iPhone (jag har en 4S) samt er app från Arbetsmiljöverket. Jag märkte att de internationella apparna samtliga visade ca 10 decibel högre än er app vid mätning i exakt samma situationer. Jag tänkte då att något måste vara fel på er app. Men nu använder jag ett speciellt instrument för decibel-mätning och märker att mina mätningar snarare ligger närmare Buller-appen än de övriga iPhone-apparna jag testat.
Har ni benchmarkat mot andra iPhone-appar och också märkt att det diffar ganska mycket mellan andra appar och er? Kanske att ni skulle skriva något om det i App Store eftersom jag tror att fler än mig reagerat på det och börjat tänka att något måste vara fel på er app, vilket är synd om det i själva verket skulle vara så att det är er app som är bättre kalibrerad än andras.