Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoarT5R
Hei !
Har en volvo V70 2008 mod.
Har store problemer med å greie og svinge den når den står i ro (motor igang) på asfalt
dekk dim 245/40R18
Må stort sett få bilen til og trille litt før jeg greier og svinge på rattet.
Noen ganger går det, men føles tung da også.
Har ikke hastighets justerbar servo.
Noen som har forslag på hva som kan være galt
Olje nivå ok....
av Barnen
Jag har också problem med servostyrningen på min XC70 -08.
Den fungerar bara när jag gasar.
Verkstan här i Belgien säger att jag måste byta servopump (1200 euro). Är det någon som kan säga om de har rätt eller om det verkar som om de är helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av hollan
har varit med om det på ett par bilar och då har de hjälpt och byta pumpen men gemensamt för dessa bilar är att dom har rullar har rullat som taxi och ingen av dom hade gått under 25000mil vid bytet
Användarvisningsbild
av Guru
Ni har båda mekanisk remdriven servopump och de ska inte ge fullt tryck på tomgång. Trycket ska ändå vara tillräckligt men pumpen högst troligt sliten och ger därför inte tillräckligt tryck på tomgång.
av RoarT5R
Guru skrev:Ni har båda mekanisk remdriven servopump och de ska inte ge fullt tryck på tomgång. Trycket ska ändå vara tillräckligt men pumpen högst troligt sliten och ger därför inte tillräckligt tryck på tomgång.
Takker :)
Er vel bare å ta en bestilling til Meca ;)
av Barnen
Har nu pratat med Upplandsmotor i Uppsala. De säger följande:
"Vanligast är vad jag förstår att oljan blir mörk och bildar smuts som fastnar i filtret i behållaren för servooljan så man brukar börja med behållaren och hjälper inte det då är servopumpen som andra åtgärd."
Plocka isär pumpen kostar 800 SEK och om det inte hjälper och pumpen måste bytas kostar det 8000 SEK till.
av takbox
Hej

Blev det någon lösning på era servoproblem? Jag har samma problem som ROART5R på en XC90 D5 -08

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]