Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jackson75 skrev:Men om justerskruven för höjdled är i botten, och ljuset ändå inte är på en acceptabel nivå så måste det ju skett ngt monteringsfel av lampan, troligtvis?
Har iofs kollat allt noggrant, enda felet jag hittade var att elmotorn inte satt riktigt. Rättade till detta och fick halvljuset bra men helljuset är fortfarande för högt och eftersom både hel och halvljus påverkas av samma skruv så är nånting fel, frågan är bara vad??
Jag lyckades få mitt halvljus för högt bara genom att byta halogenlampan. Om lampan inte är helt centrerad så kanske ljuset kan bli felinställt i höjdled?
helgonet1 skrev:
Jackson75 skrev:Men om justerskruven för höjdled är i botten, och ljuset ändå inte är på en acceptabel nivå så måste det ju skett ngt monteringsfel av lampan, troligtvis?
Har iofs kollat allt noggrant, enda felet jag hittade var att elmotorn inte satt riktigt. Rättade till detta och fick halvljuset bra men helljuset är fortfarande för högt och eftersom både hel och halvljus påverkas av samma skruv så är nånting fel, frågan är bara vad??
Eftersom både styrs av samma skruv och inte går att justera inviduellt så är det konstruktionen inne i lamphuset som är satt så.

V70 har det varit diskussion om tidigare i denna fråga.
Vettig höjd på halvljus = högt helljus.
Vettig höjd på helljus = lågt halvljus

Samma miss på s80 uppenbart
Senast redigerad av 1 tomsa, redigerad totalt 0 gånger.
Vojje skrev:Nu ska vi se. Dämpare byts parvis. Likaså fjädrar och bromsbelägg. Och det höll jag på att glömma.
:oops:
Strålkastarinsatser, i vart fall om de inte levereras i blå-vita kartonger.
:wink:

Voj voj voj
Läs så kommer du inte med sådana inlägg (förhoppningsvis).Havlljuset är korrekt men inte heljuset= fel på insattsen Inget annat,"mössan" sitter fel i lamphuset.

Reklamera varan "Simon Templar"
oldtimersmc skrev:
Vojje skrev:Nu ska vi se. Dämpare byts parvis. Likaså fjädrar och bromsbelägg. Och det höll jag på att glömma.

Voj voj voj
Läs så kommer du inte med sådana inlägg (förhoppningsvis).Havlljuset är korrekt men inte heljuset= fel på insattsen Inget annat,"mössan" sitter fel i lamphuset.

Ang "mössan" så är det TS egen spekulation.
Den nya insatsen ger en annan höjd på helljuset än originalinsatsen.
Hade båda sidorna bytts till insatser från samma tillverkare så hade antagligen inte problemet funnits.
Original insatserna körs i en annan "gigg" vid tillverkningen än de från andra tillverkare.
oldtimersmc skrev:

Voj voj voj

Yes box har så gjort. Påpekade detta för dem så att de kan nämna detta för leverantören så slipper fler kunder råka ut för samma sak. Beställde original på Volvo imorses innan jag åkte till jobbet, fick den i eftermiddags. Jämförde dessa två och det är skillnad på dem, precis som jag nämnde tidigare i tråden. Original kommer med elmotorn samt glödlampor redan monterade :-)-) Visst dubbel så dyr men original är original. Vissa icke originaldelar är bra och billiga men inte alla. Problemet löst. ;-//
oldtimersmc skrev:
Voj voj voj
Läs så kommer du inte med sådana inlägg (förhoppningsvis).
Spik i foten, otmc? :lol:
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:
Voj voj voj

:):)
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:
Voj voj voj
Jajja mensan

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]