Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett litet problem med bilen, den startar jämt, är lite seg vid start men om jag lämnar tändningen på i ca 10-15 sec så går det inte o starta den utan starthjälp, den "dör" så fort. Har mätare i bilen som visar vad batteriet laddar och när ja kör och den står på tomgång då visar den 13, men som sagt räcker att ja står med tändningen på så är den nere på 9 o då är de kört, kan de va generatorn eller kolen dom är påväg o ge sig?
Hej! Generatorn ska ladda drygt 14 volt.Ny regulator kan lösa problemet. Lyser laddlampan när tändingen är på? Om inte, byt lampan det första du gör. Batteribyte troligtvis nödvendigt. Prova ladda upp Batteriet. Låt det "vila" et dygn. Mät med multimeter,spänningen skal nu inte ha sjunkit under 12,8 volt. Är det under,byt.

Mvh.R. :wink:
Mät först med multimeter direkt på själva batteripolerna med motorn igång (lyset på). Är det för låg laddningsspänning där, mät direkt på generatorn. Är spänningen för låg även där kan man börja fundera på generator/laddningsregulator. (Rätt laddningsspänning är ungefär 14,0 V.)

Varför mäta direkt på batteriet? Det är alltid spänningsfall in till kupén, och jag antar att mätaren är inkopplad därinne – men det är ju spänningen över polerna som avgör om batteriet blir laddat eller ej.
Varför mäta vid generatorn? Ett ganska vanligt fel på 740/940 är spänningsfall mellan generator och batteri. Då ger generatorn/regulatorn rätt spänning "borta hos sig", men batteriet blir ändå inte något vidare bra laddat.

En alldeles tillräckligt bra multimeter för att felsöka på 940 är förresten billigare än en ny laddningsregulator. Och definitivt billigare än ett nytt batteri.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]