Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Biltemas motorolja= inget fel på. Bullshit att deras olja skulle slita lager mm. Däremot så om folk skiter i byta olja överhuvud taget är risken större för motorskador, koks mm. Svågerns audi som bara rullat på olja från audi verkstaden hade koksat igen i slangar till vevhus så det beror inte på oljan!!
Biltemas bakaxelolja = inget fel på
Biltemas växellåds olja =inget fel på
Kört flera år helt utan problem :-)-)
Men vill man betala för märket på dunken är det ju valfritt......
av roh66
Biltemas motorolja ÄR BRA! Har använt oljan i massor av år till alla möjliga motorer. Motorena går fortfarande som symaskiner. Den som har fått mest biltemaolja rundar snart 40000 mil. Allt annat är skitsnack. Färdig diskuterat!
Ang. vattenpumpen så är volvo's skit. Köp Autoexperten's eller liknande,inte för billig bara.
Byt bromsvätskan och styrservooljan oxå.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Biltema tillverkar ingenting själva, dom köper in stora mängder och sätter sitt egen logga på. Står det t.ex CD/SF på oljan så är det en CD/SF olja. Det är inget man kam fuska med. Står det däremot i bilens specifikationer att du ska ha en t.ex CF/SG olja och du häller i en "sämre" olja typ då CD/SF (som inte är en "dålig" kvalité) så kan man få problem, om man kör efter bilfabrikantens oljebytesintervaller. Men om man kortar in bytesintervallerna är det inga problem att köra på en "sämre" olja. Man ska inte bli "lurad" att köra på helsyntetisk olja om man inte behöver det, den är sämre för oss "vanliga" bilägare och fungerar inte bra på vintern om man bara kör småsträckor. Min erfarenhet (45 år med bilar) är att om man byter olja själv kan man använda vilken olja som helst (gärna mineralolja), bara man byter minst en gång om året och kör max c:a 1000 mil mellan bytena. Glöm inte oljefiltret. Jag har inhandlat mig en "handdriven" oljepump för marinmotorer som man sticker ner ett plaströr i hålet för oljestickan, förbaskat smidigt. Jag tror Biltema har en liknande.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:Biltema tillverkar ingenting själva, dom köper in stora mängder och sätter sitt egen logga på. Står det t.ex CD/SF på oljan så är det en CD/SF olja. Det är inget man kam fuska med. Står det däremot i bilens specifikationer att du ska ha en t.ex CF/SG olja och du häller i en "sämre" olja typ då CD/SF (som inte är en "dålig" kvalité) så kan man få problem, om man kör efter bilfabrikantens oljebytesintervaller. Men om man kortar in bytesintervallerna är det inga problem att köra på en "sämre" olja. Man ska inte bli "lurad" att köra på helsyntetisk olja om man inte behöver det, den är sämre för oss "vanliga" bilägare och fungerar inte bra på vintern om man bara kör småsträckor. Min erfarenhet (45 år med bilar) är att om man byter olja själv kan man använda vilken olja som helst (gärna mineralolja), bara man byter minst en gång om året och kör max c:a 1000 mil mellan bytena. Glöm inte oljefiltret. Jag har inhandlat mig en "handdriven" oljepump för marinmotorer som man sticker ner ett plaströr i hålet för oljestickan, förbaskat smidigt. Jag tror Biltema har en liknande.

Mvh
Lennart
Okej! Hur fungerar det här med oljor. Hur vet man vilka som är bättre och sämre? Typ som CD/SF och CF/SG. Är det bokstavsordningen som avgör?
Ja det kanske är smidigare med en sån liten pump! Jag har ett litet vattenläckage också där blockvärmaren går in. Är det några speciella packningar till den? Gissar att den lär vara riktigt sunkig efter kanske eventuellt 25 år!
Användarvisningsbild
av päpplet
Biltemas tändkablar upplever jag som skräp. Tändhattarna släpper ofta från kablarna som känns mer torra och spröda än originalen från 88
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Okej! Hur fungerar det här med oljor. Hur vet man vilka som är bättre och sämre? Typ som CD/SF och CF/SG. Är det bokstavsordningen som avgör?
Ja det kanske är smidigare med en sån liten pump! Jag har ett litet vattenläckage också där blockvärmaren går in. Är det några speciella packningar till den? Gissar att den lär vara riktigt sunkig efter kanske eventuellt 25 år!
I princip är det så. C står för dieselmotorolja och S för bensin, sedan är det så att ju högre du kommer i alfabetet desto högre kvalitet på oljan. Det är bara ett problem, det är inte alltid högre kvalitet är bättre för våra "lite äldre" fordon. kolla vad som står i instruktionsboken, så vet du vad du ska utgå ifrån
Packningen till motorvärmaren är special för just det ändamålet. Köp en ny motorvärmare på Biltema. Det gjorde jag, förmodligen billigare och enklare än och hitta en ny packning till den du har.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Här kan du läsa en bra beskrivning om oljor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871

En blockvärmare har mig veterligt ingen packning. Det är tröghetspassning som gäller där. Sunkigt är det knappast heller. Inte sunkigare än motorns kylkanaler i övrigt. Har man skött motorn och bytt kylvätska enligt anvisningar (Vart annat år förordar bil- och glykolfabrikanter. Verkligheten brukar dock bli mycket längre.) så bör kylvattnet vara klart och endast färgat av glykolen.

Är det inte det, så är det läge för en kylartvätt. Det gör man enklast numera med en eller två diskmaskinstabletter. Lägg i dom i kylaren och kör motorn ordentligt genomvarm. Håll värmereglaget helöppet så att det cirkulerar där också. Gärna med fläkten på högvarv, då kyler det elementet lite och motorns kylvatten vill kompensera det med att flöda på mer varmvatten.
När du är klar med detta, töm ur vattnet och skölj med en slang noga i flera minuter och lite till. Arrangera gärna så att du kan köra motorn på tomgång medan du spolar. Fyll sedan direkt med ny kylarvätskablandning, glykol och vatten 50/50. Jag vill minnas att det går i 9 liter totalt, kanske mer. Vänta inte med glykolen. Då får du rost inne i motorn på nolltid. Kolla så att inga nya läckor har uppstått, dåliga slangar etc. etc. Glöm inte att glykol är tämligen giftigt, så planera var du står och gör detta jobbet.

Med din läckande blockvärmare bör du överväga om du skall byta samtidigt. Om den nu är lika gammal som bilen kan det, kanske, möjligen, eventuellt bli problem med att hitta rätt elanslutningar som passar ihop med det gamla systemet. Det är olika utseende beroende på vilket fabrikat det är. Där har du lite att forska i. Allt det här bör du göra innan vintern kommer och halva året har just gått.
Användarvisningsbild
av päpplet
Den här motoroljan kör jag sen nåt år tillbaka alla mina 740 på och den håller samma färg och viskositet när jag tappar ur som häller i (vilket biltemas helsyntet jag körde på förut INTE gjorde, den var kolsvart och seg efter 1000 mil)
http://www.oljemagasinet.se/index.php?r ... urer_id=11

Dessutom är det BILLIGARE literpris på Mobiloljan än biltemas helsyntet från det där företaget (68kr vs 79,90kr litern)
Användarvisningsbild
av Nexus
oljan ska ju bli svart då gör den sitt jobb.... aldrig varit med om seg olja på min v70, byter var 750 mil, kör b-tema helsyntet 5-40 och gjort i flera år

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]