Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, skulle behöva lite hjälp för att klura ut vad som kan vara fel med min 855R??

Gjorde nämligen fyrhjulsinställningen i måndags (för igår) efter att ha bytt styrlederna/styrstag på båda sidor både inre och yttre, samt k-stag, igår märkte jag att bilen drog lite åt höger så jag ringde till firman som gjorde fyrhjulsinställningen och så bokade de en ny tid för idag för att se vad som kan vara fel.. Kom dit så kopplade de på allt och det visade sig att framvagnen har blivit åt helvete efter bara 2 mils körning, enligt de så glappar det lite grann på båda sidor nu och vad som kan vara problemet vet de inte exakt, om det är inre styrlederna eller om det har något med styrväxel att göra.

Några förslag??
fjäderbenslagring, fjädersäte :idea: vh gälleryd
av *pettson*
Byt firma.. Dom skulle berättat detta för dej FÖRE det att dom försökte justera allt. Det syns nämligen DIREKT, det går inte att få stabila värden.
Om allt nu var så glappt är det bara att börja uppifrån fjäderbenslagret och sen rakt ned tills allt är bytt.
Styrväxeln bör du kunna utesluta om nu inte firman är totalt okunnig.

MEN! Vanligaste felet som blir är att dom inte har en endaste liten susning om VART MAN BÖRJAR..
för man börjar BAK... avslutar fram.
99% gör tvärtom och det blir åt helvete..
Tackar för svar!

Enligt firman så är det styrväxeln som "glappar" då det är liknande glapp på båda sidor eftersom allt annat verkar vara grett, men hur mycket ska man tro på en firma där en inte vet riktigt hur en inre styrled ser ut?? :/ Kan bara säga att det handlar om en välkänd firma... Bilen drog lite åt höger innan jag bytte styrlederna och k-stagen och nu var det samma sak, bytte lederna för att man fick en liten påpeckning på den senaste besiktningen att den vänstra började glappa lite.

Kan även säga att det skramlar till vid full vänster rattutslag, fast ingenting vid högra rattutslag.

Får kolla hur fjädersätten ser ut när jag har bilen hemma igen (lämnat in den för kopplingsbyte).
Hej! Låter ju helt galet, glapp i s.vxl. Du har bytt yttre och inre s.leder. S.växl. är stum rakt igenom den kan inte glappa på längden.
Kuggstången kan glappa men det rör bara rattstången. (lös/glapp ratt). Det påverkar inte själva julinst. Du skriver inget om länkarmarna. Bussningarna på dem brukar inte hålla särskilt länge. Är dem det minsta mjuk,då drar bilen till h/v vid gaspådrag och även på lite spårig väg. Dem kan se bra ut. Koll med brytjärn avslöjar om dem börjar mjukna.Men som sagt det borde firman ha koll på. Nej, en oberoende undersöknlng bör göras. Byte av s.växl. i onödan är dumt och kostar fläsk.

Mvh.R.
roh66 skrev:Hej! Låter ju helt galet, glapp i s.vxl. Du har bytt yttre och inre s.leder. S.växl. är stum rakt igenom den kan inte glappa på längden.
Kuggstången kan glappa men det rör bara rattstången. (lös/glapp ratt). Det påverkar inte själva julinst. Du skriver inget om länkarmarna. Bussningarna på dem brukar inte hålla särskilt länge. Är dem det minsta mjuk,då drar bilen till h/v vid gaspådrag och även på lite spårig väg. Dem kan se bra ut. Koll med brytjärn avslöjar om dem börjar mjukna.Men som sagt det borde firman ha koll på. Nej, en oberoende undersöknlng bör göras. Byte av s.växl. i onödan är dumt och kostar fläsk.

Mvh.R.
Länkarmsbussningar är väl ok, bilen är inne på verkstad just nu för kopplingsbyte så de får kolla upp det, i helgen när jag bytte styrlederna kollade jag länkarmsbussningar och de såg ut att vara hela, men om dem har mjuknat har jag ingen aning tyvärr.. :/ Som sagt grabbarna på JRS får kolla upp det, ett gäng duktiga killar så förhoppningsvis hittar de felet.. :)
Perra83 skrev:OM du nu måste byta styrväxel så passa på nu när subframen är delvis nere i samband med kopplingsbytet.
Inte jag som byter kopplingen tyvärr, sen även så att plånboken räcker inte till båda nu tyvärr.. Hoppas verkligen att det är bara nå bussning i länkarmen eller fjädersätena som är dåliga.. :)
Problemet var hittad, det var däck firman som inte sköte sitt jobb som de ska, sen hittade man även litet glapp i den vänstra spindelleden, så man får väl se till att byta länkarmen först och sen få allt fixad.. Tur att snubben som gjorde fyrhjulsinställningen är nya grannen =)
Nu när du liks har lagt ner jobb på framvagnen tycker jag du ska byta båda länkarmarna.
Det är förbruksvara på dessa bilar. Onödigt med glapp på andra sidan på några månader,som i sin tur kräver ytterligare hjulinställning.

Mvh.R. :wink:
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]