Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av darkien
vart i de avlånga landet håller du till har pump o relän liggandes som går testköra med om du bor runt sthlm
av RunningMike
Helst vill jag ju inte köra "norsk felsökning"/"byt en del och se om felet försvinner". Ska kolla på bilen om några timmar. Köper nog en pump som jag kan återlämna imorgon om jag kan utesluta den när den väl är borttagen ikväll. Börjar bli drygt att cykla:-)

Jag finns i Västerås. Hade ju varit fint om det var lite närmare till pumpen/reläet. Tack för erbjudandet.
av RunningMike
Har nu bytt soppapump, men bilen vägrar starta. Var nästan tvärsäker på att det var felet eftersom gamla pumpen inte lät ok (ibland inte alls) vid tillslag av tändning samtidigt som jag spänningmätte över pumpen.

Gnista finns på alla tändstift. Det verkar som om problemet är att inget bränsle kommer in i cylindrarna eftersom tändstiften är torra. Insprutningsröret har bränsle under tryck som duschar ut vid manövrering av "ventilen". Vid mätning på flera av insprutningskontakterna med testpenna så ligger en svag spänning på och sedan när motorn dras runt på startmotorn så blinkar testpenna till regelbundet och då med full styrka.

Flera av insprutarnas ohmtal ligger på ca 16 ohm, känns rimligt.

Kan det vara så att impulsen till insprutarna kommer med fel timing och vad beror det i så fall på?

HJÄLP!!!
Användarvisningsbild
av darkien
sitter ett relä ovanför kylaren som har med spridaröppningen att göra kan va de som strular
av RunningMike
I morse fick jag igång bilen efter att nöta på startmotorn i 30 sekunder. Motorn dog vid gaspådrag. Det visade sig vid närmare koll att tändpunkten ligger ungefär 60 grader f.ö.d. Plockade loss kamaxelgivaren igår, men såg inget konstigt. Är väl den som styr utgångsläget för tändpunkten?

Vad kan ha hänt? Kamaxelgivaren defekt, kamaxelgivarens "krans" vridit sig på kamaxeln, fel i styrboxen till tändningen?
av RunningMike
Läste i reparationshandboken lite om hur tändsystemet fungerar och såg att det finns en varvtalsgivare på kåpan till svänghjulet. Kan det vara den som spökar och hur konstaterar jag felet utan att ha en till givare att provbyta med?
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]