Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Idag tändes informationstavlan med texten: Awd avstängd service erfodras! Suck bilen har gått 627 mil.
Beställt tid om en vecka på volvo för felsökning.
Men irriterande så nu endast framhjulsdriven har testat vill tillägga.

Nån annan som råkat ut för samma fel!

Xc70 my 13 D4
av Levin30563
Hej
Detta hände för mig för ett år sen, var ute med husvagn och kom i en backe, där var en isfläck så jag kände att det ryckte till i bilden. informationslampan tändes,(med samma information som du beskriver) jag lät det vara och när jag hade tid lämnade jag in bilen på volvo-verkstad. Där konstaterades att el-oljepumpen till främre växel-fördelaren (efter växellådan) var trasig, och att i Haldex kopplingen vid bakaxeln där var oljan skitig och måste sköljas med olja för rengöring. detta kalas gick på ca 13.000kr.
/ E
Användarvisningsbild
av joel80
Måste väl gå på garanti om bilen är så pass ny! Levin, hur långt och hur gammal var din när det hände?
av ymmot
Varit bortrest därav sent svar. Var på volvo i torsdags morse o kollade bilen mot datan. Det var oljepumpen som hängt sig???? Efter nollat felkoden så är det ok just nu! Har inte testat på grus ännu så drivningen gått igång om felet återkommer.
av ymmot
Idag tändes återigen varningslampan på urkopplad awd. Blir att kontakta volvo imorgon bitti igen. Och semestern börjar på måndag så vi får se hur detta slutar.
av ymmot
Fick svar idag från volvo. De ska lägga in ny mjukvara till haldexen? Ny mjukvara? Bilen är tillverkad jan 13!
Fick till svar att de ska prova det innan byte av elpumpen kommer på fråga. Vete tusan om ny mjukvara skulle finnas som gör att felet försvinner då skulle flera ha samma problem borde man läst om i varje fall här.
Men de får väl prova så får vi se.
av llesrof
Ny mjukvara måste inte innebära en ny version. De lägger nog bara in mjukvaran på nytt. Sånt kan göra underverk. En etta och nolla kan ju ha bytt plats :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är något av det minst troliga. Finns checksummaalgoritmer som verifierar att det inte hänt.
Men det kan förstås vara något adaptionsvärde som räknats fram som inte är bra. Vilket i så fall innebär att man nollställer enheten, inte laddar ett annat program i den.
av Levin30563
joel80 skrev:Måste väl gå på garanti om bilen är så pass ny! Levin, hur långt och hur gammal var din när det hände?
Min har gått 24000 mil.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]