Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
Jag ska köra en längre tur under helgen, så det vore kul att se förbrukningen. Just nu ligger den högre än förväntat, men å andra sidan så har bilen inte gått hundra mil än.
Känns en smula pinsamt detta, men jag lyckas inte nollställa snittförbrukningen (fältet intill det röda strecket i bilden). Det funkade på min gamla V50 D5 MY07, men på min nya V40 MY13 verkar det hopplöst. Så, vad gör jag för fel? Jag följer instruktionen i manualen sidan 220.
Bild
Användarvisningsbild
av Snowie
spaceuser skrev:Jag ska köra en längre tur under helgen, så det vore kul att se förbrukningen. Just nu ligger den högre än förväntat, men å andra sidan så har bilen inte gått hundra mil än.
Känns en smula pinsamt detta, men jag lyckas inte nollställa snittförbrukningen (fältet intill det röda strecket i bilden). Det funkade på min gamla V50 D5 MY07, men på min nya V40 MY13 verkar det hopplöst. Så, vad gör jag för fel? Jag följer instruktionen i manualen sidan 220.
Bild

hmm är det inte bara hålla inne resetknappen på "spaken" ?
Är ju relativt säker på att det fungera på min att du får upp 2-3st värden på mitten displayen och kan då resetta.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Gå in i meny med spaken bakom ratten, gå till meny (tror den menyn heter ''Nollställ'') där du kan reseta manuellt förbrukning och medelhastighet. Notera dock att detta endast gäller visning i instrumentet och inte ''Färdstatistik'' i huvudmenyn på datorn i konsolen.
Användarvisningsbild
av spaceuser
Avuriel skrev:Gå in i meny med spaken bakom ratten, gå till meny (tror den menyn heter ''Nollställ'') där du kan reseta manuellt förbrukning och medelhastighet. Notera dock att detta endast gäller visning i instrumentet och inte ''Färdstatistik'' i huvudmenyn på datorn i konsolen.
Jag tycker att jag gjort precis så, men måste ha klantat mig. Har bilen på lackbehandling nu, men ska hämta den i morgon och prova igen.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Om det nu är så att du gör rätt och det fungerar ändå inte, då är det troligen något fel i mjukvaran. Då får du prata med Volvo.
Användarvisningsbild
av spaceuser
Snacka om att läsa manualen hur man ska göra, och ändå inte få till det. Inte förrän flera minuter senare när jag upptäckte att jag med vänsterhanden ju skymde "OK" knappen i spakänden, och började trycka igen på "RESET" istället. Det är ju med "OK" knappen man bekräftar valet med. Därmed fick jag till det till slut :lol:

PS. Hämtade bilen från lackbehandlingen idag. Om bilen var blank och fin innan som ny för en månad sedan, så nu blev den tusan ännu ett snäpp blankare nu. Kan inte vara annat än nöjd :D

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]