Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#764197
Hej!

Fick felkoderna
A2 4-1-1 Spjällgivarsignal fel spänning
A3 4-4-4 Ingen ström till hydralmodulatorns ventiler
A6 4-1-1 Spjällgivarsignalen saknas
A7 1-3-2 Varvtalsgivare saknas.


Men jag tänker fokusera på just A6 och A2. Jag har tagit loss spjällgivaren och nu mäter jag ohmvärderna i kiloohm (Kohm).

Så här ser min ut:
Bild

BOSH 0 280 122 001

När jag vrider hålet så ytan (som ska ligga emot axeln som går till spjället) längst bort och parralellt med siffrorna 1 2 3.
Då mäter jag 1 och 2 och får värderna:
1.7 kohm

Sen mäter jag 1 och 3 och får värderna:
2.4 kohm

Sen mäter jag 2 och 3 och får värderna:
0.05 kohm

Sen vrider jag så ytan är horrisiontell dvs 90 grader motsols.
Då mäter jag 1 och 2 och får värderna:
1.7 kohm

Sen mäter jag 1 och 3 och får värderna:
0.05 kohm

Sen mäter jag 2 och 3 och får värderna:
2.4 kohm

Jag mäter ingången också i volt på tomgång dvs när spjället är stängt.
Jag mäter 1 och 3 och får värdet:
5 volt

Sen mäter jag 2 och 3 och får värdet:
0.25 volt

Sen mäter jag 2 och 1 och får värdet:
5 volt
Har jag fel på min spjällägesgivare då?
#764220
Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
#764221
Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
#764228
js1 skrev:Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
Alltså jag mätte bara när jag tog lös kabeln och modulen.
#764230
Det kvittar om du har den lös, titta hur axeln ska stå vid tomgåmg resp fullgas och ställ givaren i de lägena och mät resistansen.
#764280
js1 skrev:Det kvittar om du har den lös, titta hur axeln ska stå vid tomgåmg resp fullgas och ställ givaren i de lägena och mät resistansen.
Men jag gjorde det ju.
Fast jag tog loss den.
#764451
js1 skrev:Jag ser nu att du fått 0.05Kohm i ena läget, din givare verkar vara kass.
Vad brukar den vilja ha för värden då?
Det står även att spänningen är fel också via felkodsdosan.
#764662
Volvo742 skrev:
js1 skrev:Jag ser nu att du fått 0.05Kohm i ena läget, din givare verkar vara kass.
Vad brukar den vilja ha för värden då?
Det står även att spänningen är fel också via felkodsdosan.
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen. som js1 skrev.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]