Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
eccy243 skrev:Inte första gången detta händer. Stolsvärmen styrs av en styrenhet som sitter under stolen. Den heter SHM. En viss "batch" av dessa har ESD-skador från fabrik. Detta gör att dom stör ut LIN-kommunikationen för den sida den sitter på. Vilket kan orsaka till exempel att ACn bara kyler på ena sidan. Åtgärden består i att byta ut denna SHM för några hundra kronor. Gör sen en LIN-identifiering och en spjällkalibrering så funkar det sen!
Jag brukar säga att tjatet om att moderna bilar är onödigt komplicerade är tjafs, men man blir fan mörkrädd när man läser sånt här :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
wissel skrev:det blir jag med, satans så onödigt.....
Onödigt vet jag inte om det är. Det finns en massa funktioner där det krävs att olika moduler i bilen talar med varandra. T.ex att min bil t.ex släcker bagagerumsbelysningen efter att den stått med bakluckan öppen ett tag. Eller att den automatiskt stänger rutorna om den står parkerad och det börjar regna. Eller en funktion jag upptäckte rätt nyligen, dvs att automatlådan inte går högre än femman (eller var det sexan?) om man har sportläget i, tills man lägger i farthållaren. Då lägger den i sjuan och lugnar ner sig för landsvägslunk.

Sånt blir otroligt mycket jobbigare att få till utan lite datorer och elektronik. Tänk på alla reläer och sladdar kors och tvärs. Huää.

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]