Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men är du säker på att motorn blir så varm så att fläkten ska gå? Vet inte riktigt hur man ska ta reda på det, det enda jag kan komma på är ett bra diagnosprogram som visar vattentemperaturen i realtid.
Eller kanske en termometer. Så man vet att vattnet är över 103 grader. Inte helt säker på att det var då den ska starta, men där omkring.
Eller kanske dra ut kontakten till tempgivaren vid termostaten, då lär den gå igång eftersom den inte vet temperaturen. Men jag vet inte hur bra det är, eftersom jag inte vet något om eventuellt ersättningsvärde på givaren.
taxi skrev:Men är du säker på att motorn blir så varm så att fläkten ska gå? Vet inte riktigt hur man ska ta reda på det, det enda jag kan komma på är ett bra diagnosprogram som visar vattentemperaturen i realtid.
Eller kanske en termometer. Så man vet att vattnet är över 103 grader. Inte helt säker på att det var då den ska starta, men där omkring.
Eller kanske dra ut kontakten till tempgivaren vid termostaten, då lär den gå igång eftersom den inte vet temperaturen. Men jag vet inte hur bra det är, eftersom jag inte vet något om eventuellt ersättningsvärde på givaren.
Tror du inte det är vattenpumpen som är fel på?
Eller hur vet man om vattenpumpen är fel på?

Läs hela mitt föregående inlägg. Jag har uppdaterat det.
Lucif3r skrev:Om det är fel på vattenpumpen i den mening att den skurit så kommer det bara rassla till i motorn och sen har du ventilsallad.
Vattenpumpen drivs av kamremmen.
Okej. Då är det säkerligen inte vattenpumpen.
Då måste det alltså vara någon plugg någonstans för det ska ju flöda ganska bra eller hur?

Jag känner att det självflöder av värmen då vissa slangar blir fortare varmare än andra slangar.
Kylaren är ny föresten.

Eller så är det så att fläkten inte startar?
För som jag har fått för mig så måste en fläkt starta när motorn blir varm. Liksom....det går inte annars. Varför sitter den där då?
Många av er säger att fläkten ska inte behöva gå om bilen bara står på tomgången i en kvart. För mig så går det inte ihop matematiskt ens.
Det är väl rätt självklart att vissa slangar blir fortare varma än andra. Vattnet cirkulerar genom blocket och kupens värmepaket under uppvärmningsfasen, sen när termostaten öppnar cirkulerar det även genom kylaren. Att din tempmätare står konstant klockan tre betyder ju att kylsystemet klarar att hålla rätt arbetstemperatur utan att köra fläkten. Som många redan skrivit är det ovanligt att fläkten går utan a/c. Varför tvivlar du när din bil dessutom håller rätt temp?
Sen ska du har locket till expansionskärlet fastskruvat då systemet arbetar under tryck.
js1 skrev:Det är väl rätt självklart att vissa slangar blir fortare varma än andra. Vattnet cirkulerar genom blocket och kupens värmepaket under uppvärmningsfasen, sen när termostaten öppnar cirkulerar det även genom kylaren. Att din tempmätare står konstant klockan tre betyder ju att kylsystemet klarar att hålla rätt arbetstemperatur utan att köra fläkten. Som många redan skrivit är det ovanligt att fläkten går utan a/c. Varför tvivlar du när din bil dessutom håller rätt temp?
Sen ska du har locket till expansionskärlet fastskruvat då systemet arbetar under tryck.
Jag har locket öppet :x

Jag är van att om bilen bara står på tomgång så ska fläkten gå igång. Vad annars gör den där då?
Volvo742 skrev: Jag har locket öppet :x

Jag är van att om bilen bara står på tomgång så ska fläkten gå igång. Vad annars gör den där då?
På Volvo 850?
Om det är nån som inte förstår något så är det nog du. Varför ställer du en massa frågor i ett forum när du ändå inte tar till dig svaren från många kunniga personer med mycket kunskap och erfarenhet från just denna bilmodell?

Lycka till med din fortsatta felsökning :-)-)
js1 skrev:
Volvo742 skrev: Jag har locket öppet :x

På Volvo 850?

Har startat motorn nu med stängt lock. Det verkar inte ryka eller bubbla något. Tempmätaren visar kl 3 trots motorn är varm.
Ska starta den igen med AC:n igång.

EDIT: Nu är AC:n igång men ingen fläkt snurrar. Hmm....förra ägaren sa att han drog ut en säkring för han tyckte AC:n lät som ett kylskåp. Men säkringen 25A sitter kvar ....hmm

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]